Нивото на железопътните товарни превози в България от началото на годината бе възстановено, дори вървим нагоре спрямо предпандемичната 2019 година, защото поради войната в Украйна обемите се увеличават. Това каза Деян Боев, началник на звено "БДЖ - Товарни превози" – Варна, в предаването „Бизнес старт” с водещ Христо Николов.
Основните клиенти на БДЖ „Товарни превози” са производителите на горива, каолин и цимент. Превозваме каолин за заводите за производство на керамика и теракот в Италия. Заради спрения износ на каолин от Украйна, започна износ от България през пристанище Варна. Превозваните горива от нас са само за износ. Изнасяме бензин и дизел за Румъния и Украйна. Компания БДЖ засега не е превозвала украинско зърно и слънчоглед. То се внася в България с баржи до Русе и след това се превозва с автомобили до клиентите, които го изкупуват, разказа събеседникът.
Системата „Гранични преходи” в момента е почти задръстена, каза Боев и сподели, че тази сутрин в 08.30 часа на общата гранична гара „Русе Разпределителна” е имало 10 чакащи влака в посока Румъния, а някои от тях чакат от 7-8 дни.
Ако се осъществи идеята за създаване на Консорциум от български жп и логистични компании, който да поеме граничния железопътен контрол по нашите граници, то тогава ще е ясно кой ще носи отговорност за това, което се случва по граничните преходи, изтъкна събеседникът.
Идеята трябва да се оптимизира, да се направи обща среща с всички жп превозвачи и още от отправните гари, където се генерира товарът, да се знаят маршрутите и да има последователност на пропускане на влаковете в двете посоки, за да не стават задръствания, посочи Боев.
Тази практика се прилага в други европейски държави.
"Системата е работеща и може да се направи и тук”, каза събеседникът и допълни, че има логика пилотните проекти да бъдат на двата най-натоварени контролно-пропускателни пункта – Капитан Андреево и Русе.
Попитан дали е възможно Варна да се превърне в хъб за реекспорт на украинско зърно и други селскостопански продукти от Украйна Боев каза, че невъзможни неща няма, но че в момента пристанището не е готово за предоставяне на такива услуги, защото няма необходимите съоръжения за приемане и съхраняване на достатъчно количество зърно.
Боев сподели, че част от клиентите на румънското пристанище Констанца са се насочили към пристанището във Варна и изрази надежда те да бъдат обслужени успешно.
Основен конкурент на жп транспорта в България за кратките разстояния е автомобилният транспорт, каза гостът и даде пример с инвестиционен проект във варненското пристанище.
"Преди пет години на пристанище Варна частни инвеститори направиха зърноразтоварище за жп вагони. Много добра идея и много добра реализация. Оттогава за разтоварване там е влязъл само един единствен влак – пробният. Причина за това е, че автомобилният транспорт е по-евтин в България и се предпочита за превоз на товари”.
Целия разговор вижте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.