IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

Ще посрещнем ли Коледа с по-ниски цени на горивата?

В Европа има много бензин, а цените са ниски

Снимка: Bulgaria ON AIR

Снимка: Bulgaria ON AIR

Министерският съвет одобри дерогация за закупуване и внос по море на нефт от Русия. Как ще повлияе това на цените на горивата у нас?

"До 5 март нещата остават същите, рафинерията ще може да обработва руски петрол и продукция да се предлага както в страната, така и в чужбина за износ", заяви Светослав Бенчев от Българската петролна и газова асоциация в студиото на "България сутрин".

Той уточни, че изключението ни като държава означава, че ако всичко в България се запази както е, няма да има проблеми с доставката на нефтопродукти и особено на дизел, за разлика от други европейски държави.

"Не виждам фактор, който да говори за повишаване на цените, дори в последните дни има понижение на цените както на готовите продукти, така и на суровия нефт. Може би ще посрещнем Коледните празници с малко по-ниски цени на горивата. Няма да има затруднения на пазара на нефт, тъй като той се пренастрои още преди няколко месеца и руските доставки приоритетно потекоха към Азия", изтъкна Бенчев пред Bulgaria ON AIR.

Той поясни, че повишение на цените на горивата у нас ще има, ако има такива фактори на международните пазари и хората ще усетят 25-те стотинки отстъпка до края на декември.

"Бензин има изключително много в Европа, цените са доста ниски. Ако се запази забраната за дизела, може би цената ще падне, но това няма да бъде толкова осезаемо, колкото с бензина. България е с най-ниските цени на горивата в ЕС, но наистина не е съотнесено с нашите заплати", каза Бенчев.

Той обясни, че ако рафинерията започне да работи с друг тип петрол, това, което се е говорило за свръхпечалбите от 700 млн., няма как да се случи, защото това, което ще се облага, е разликата между цените на "Брент" и "Уралс". Ако тази разлика я няма, няма какво да се обложи и ще има нещо съвсем малко. Той не вижда причина рафинерията да спре да работи с руски петрол.

"Риск от фалит няма. Рафинерията трябва да бъде търговски целесъобразна, за да може да подпомогне българската държава с това, че ще има горива за страната и с факта, че тази свръхпечалба, която ще бъде направена, ще бъде обложена и тези пари ще отидат в помощ на българските домакинства", смята гостът.

Той посочи, че около 35-40% от това, което рафинерията произвежда, остава на българския пазар и поради тази причина е добре тя да изнася, защото другата продукция няма къде да бъде складирана.

"Всички прогнози показват, че тази разлика между "Уралс" и "Брент" ще се задържи и през следващата година, което означава, че тези 700 млн. би следвало да влязат в българския бюджет, нито процедурата по прехвърляне на дейността е толкова сложна", коментира Бенчев по темата за пренасянето на активите на "Лукойл" в България.

По думите му рафинерията е работила по този начин до 2020 г., но тогава не е бил заплащан данък печалба, защото всички рафинерии в Европа по това време са били с негативен маржинг, защото цените на суровия петрол са били изключително ниски и това е допринесло до факта да бъде сменен методът на работа, за да може да се плащат данъци.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Общество
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата