През уикенда официално бе открит зимният сезон в Банско, но стартът на ски сезона в Пампорово и Боровец се отложи заради липсата на достатъчно сняг. Въпреки това, очаква се през тази седмица и тези два курорта да открият сезона - най-късно на 22 или 23 декември, уточняват от "Пампорово" АД пред БТА. Официалният старт на ски сезона в курортния комплекс "Боровец" също ще се състои в следващите дни.
Отново вътрешният пазар ще е водещ за зимните ни курорти
Традиционно българските туристи извършват около 1 млн. пътувания с отсядане в местата за настаняване с 10 и повече легла. Очакванията са, че ще продължи възстановяването на входящия туризъм, интерес има от пазарите Великобритания, Румъния, Израел, Република Северна Македония, Сърбия и Гърция.
Прогнози на министерството сочат, че тази зима ръстът в туризма ще са между 5 и 10 на сто спрямо миналогодишния туристически сезон. От туристическия бранш очакват, че този зимен сезон ще доближи нивата на една от най-добрите години за туризма в България - 2019 г., което означава да достигнем и надминем бройката 400 000 или общо над 1,2 млн. посещения за периода декември до началото на април. По данни на общините се очаква 12 процента ръст на туристите в Банско, 15 на сто - в Пампорово, като същата тенденция се очертава и за Боровец, съобщи заместник-министърът на туризма Мариела Модева.
Тази година зимната ни почивка ще излезе по-скъпа, но увеличението ще е под ръста на инфлацията, коментираха представители на бранша. Средното поскъпване на услугите и стоките, свързани с туризма тази зима, се очаква да е между 10 и 15 на сто. По цени зимната почивка с практикуване на ски спортове в България е конкурентна на дестинациите, предлагани в Европа - Австрия, Италия, Швейцария, Франция, смятат от бранша.
Ножицата между скъпото и по-скромното посрещане на предстоящите зимни празници в България тази година е широка - от над 11 000 лева за президентски апартамент за 4 нощувки по време на новогодишните празници в популярен български спа курорт, до между 60 и 100 лева на вечер за нощувката с празнична вечеря според категорията на хижата. По традиция хотелите с 4 и 5 звезди са предпочитани, а и по възможностите на чуждестранните туристи те формират повече от 75 на сто от общия брой нощувки на чуждестранни граждани и едва 4 на сто - на българите.
Дали ще надхвърлим приходите от нощувки през декември, които по традиция са добри заради коледните и новогодишните празници, предстои да разберем от националната статистика догодина. Трябва обаче да напомним, че през предизвикателната за бизнеса 2021 г. те достигнаха 40,8 млн. лв., като 28,1 млн. лв. бяха от български граждани, а 12,7 млн. лв. - от чуждестранни. Общият брой на нощувките във всички места за настаняване, регистрирани през декември 2021 г., беше със 127,3 на сто повече в сравнение със същия месец на предходната година.
Повече туристи, но и повече предизвикателства
Очакванията за повече туристи тази зима поставиха някои от ски общините на България пред определени предизвикателства, свързани с осигуряването на сигурността и здравето на гостите. Кметът на Банско Иван Кадев и кметът на Разлог Венцислав Гърменов съобщиха, че за периода 15 декември - 15 март за двете общини има нужда да бъдат допълнително командировани между 38 и 41 полицаи, за което са необходими и допълнително финансови средства. Служебният министър на вътрешните работи Иван Демерджиев обяви, че около 30 полицейски служители допълнително могат да бъдат изпратени в Банско за зимния туристически сезон, но подчерта, че въпросът е да се намери начин те да бъдат настанени при човешки условия. Община Банско обаче не може да поеме нощувките на служителите на реда по финансови причини, а от бизнеса към момента няма подкрепа. По тази причина засега се предвижда полицаите да бъдат настанени в сградата на Районно полицейско управление - Банско, което не е особено добър вариант, коментира министърът. Ще се търсят възможности полицаите, които ще бъдат командировани в Банско, да бъдат настанени във ведомствени бази в района или в хотели с по-ниска категория в с. Баня.
Банско се нуждае от допълнителен медицински екип за спешната помощ заради повишения травматизъм при упражняването на ски спортове. От здравното министерство посочиха, че първо трябва да се потърси възможност да се използва вътрешният ресурс в Центъра за спешна помощ в Благоевград. Ако такова решение не се намери, ще се обмисли командироването на допълнителен екип медици, както бе направено това лято в морските курорти. Това е било за сметка на ЦСМП - София, уточни Лидия Чорбанова - заместник-министър на здравеопазването.
Вечните теми
Началото на зимния сезон по традиция поставя темата за втори лифт край Банско заради големите опашки, въпросът обаче е в обсега на редовно правителство, каквото все още България няма. По това време на годината обикновено се напомня и за неизползвания потенциал на Витоша като ски курорт. Засега разбиране по тези два проблема бе декларирано в парламентарната Комисия по туризъм. Тези искания бяха поставени в края на ноември пред членовете на комисията от ръководствата на "Юлен" и "Витоша ски".
Мая Христоскова, изпълнителен директор на "Юлен", напомни, че заради големия поток от туристи се предизвиква струпване на хората около началната станция на кабинковия лифт и допълни, че това е проблем от години. Тя поиска подкрепа от Комисията за изграждането на втората въжена кабинкова линия. Председателят на Комисията Цончо Ганев заяви, че подобна ситуация не е нормална и посочи, че темата може да бъде обсъдена със сегашната или бъдеща изпълнителната власт, ако има постоянно правителство.
Ян Калчев, изпълняващ длъжността изпълнителен директор на "Витоша ски", определи като пародия случващото се на Витоша. Липсата на визия и в някаква степен отказ от институциите, представляващи държавата, са довели до тези крайни състояния на планината, а тя е обликът на София и най-ценното нещо за нашите жители, основно за децата, заяви той. Калчев помоли да се потърси общата визия за Витоша. По думите му планината не се изразява в съоръжения, а в отношение, и заяви, че не става въпрос за бизнес интереси, а за човешка перспектива. Витоша, дори в медиите, не изглежда като курорт, посочи още той.
Зимната почивка по празниците не е само в ски курортите, спа дестинациите и хижите
Но зимната почивка по празниците не е само в ски курортите, спа дестинациите и хижите. Празникът е такъв, какъвто си го направим, по начин и на място, за което сме мечтали. За семейството на учителя по български език и литература Иван Господинов Нова година идва в Южния парк в София - точно под една елха във високата част на парка. Преди години с децата "осиновихме" тази елхичка, която вече е доста голямо дърво, разказа Господинов. Всяка година украсяваме елхата и в полунощ, с чаша шампанско и сандвичи, посрещаме Новата година. Докато бяха малки, близнаците обикновено я проспиваха в бебешките раници, сега с нетърпение чакат нощния новогодишен поход с фенерчета в парка, разказа за зимната семейна традиция Господинов.
Празниците можем да посрещнем и на път
Празниците можем да посрещнем и на път. Засега в България можем да посрещнем Коледа или Нова година във влака само по принуда, ако по някаква причина ни се наложи да прекосим страната точно в тези дни. Обикновено тези празници ги проспиваме в спалните вагони или ги изпращаме, втренчени в тъмнината зад прозорците на купетата. Може би не е далеч времето, когато подобно изживяване може да стане част от програмата на атракционни пътувания и на БДЖ.
Идеята си струва да се обмисли, коментира за БТА ръководителят на отдел "Маркетинг" в БДЖ Калин Маринов. Преди предстоящите празници от БДЖ подготвиха атракционни пътувания с влакове с парен локомотив по два маршрута из страната в една събота и неделя, когато хората ще имат повече свободно време, разказа Маринов.
От БДЖ отчитат засилен интерес от българите към атракционните пътувания с влак, който е бил позатихнал покрай ковид пандемията. Най-честите маршрути за атракционните пътувания в страната са свързани с исторически събития и обикновено са в дните, които са официални или национални празници. Предлагат се и като семейни пътувания, но отново са обвързани с културно-историческата тематика. Любимите направления на българите за пътувания с влак са: София - Черепиш, с теснолинейката Септември - Велинград, Горна Оряховица - Трявна.
Всяка година БДЖ организира и атракционни пътувания с ретро вагони от царско време и парни локомотиви от тридесетте - четиридесетте години на миналия век. Традицията датира от началото на 90-те години и подобни пътувания се предлагат за отделни клиенти, фирми, туроператори и чужденци, които най-често предприемат такива пътувания.
Заявките за групови фирмени пътувания се правят почти една година предварително. Маршрутите и влаковият състав са различни и са според предпочитанията на клиентите. Последните 20 години няма места в България, които да не са обиколени от клиентите ни, коментира Калин Маринов. През пролетта най-желаните маршрути са през Искърското дефиле, през есента основният маршрут е Кърджали - Подкова, а зимата са рядкост фирмените заявки. Основно се търсят пътешествията с влаковете "Корона експрес" и "Витоша - експрес" от царско време и от времето на социализма, има клиенти, които искат в състава да има и вагони от редовните влакове. Най-често любителите на пътуването с влак предпочитат да го направят с влаковия състав от миналите времена - парен локомотив, три вагона от "Корона Експрес" и един от "Витоша". Подобен състав може да посрещне 60 - 70 гости, в него има луксозни спални кабини със самостоятелен санитарен възел, вагон салони и ресторант. Цената за такова пътуване се определя в зависимост от вида локомотиви и броя на вагоните, като сумата може да се увеличи според маршрута, престоите на влака, ако такива са заявени от клиентите - например един ден в определено населено място, което да бъде разгледано от туристите. Най-честите гости са туристите от Германия, а в последното ни пътуване участваха представители на 17 държави, които са любители на ретротранспорта и редовно пътуват с подобен транспорт в Европа, а България е част от тяхната програма, разказа Калин Маринов.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.