Стари автомобили от по-нисък клас са най-продаваните от автокъщите у нас. Според експерти България се е превърнала в автоморгата на Европа.
Над 70% от колите в страната са на повече от 15 години, а тези под 5 години са едва 4-6 на сто. От бранша заявяват, че имаме най-стария автомобилен парк в Европа.
"Българинът вече не купува скъпите марки, а малко по-практично - купува автомобил от по-нисък клас, но по нова година и на по-малко км, за да може да го използва повече време", коментира зам.-председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили в България Любомир Доросиев пред Bulgaria ON AIR.Масово българинът купува вносни стари автомобили. Причината е по-ниската цената.
"Предпочитани са автомобили във възраст между 3 и 10 години и ценови диапазон 10-30 хиляди лева. Най-често се внасят автомобили от Италия, Германия - от европейския пазар, както и Швейцария. В момента хит на пазара според експерти е вносът на коли от САЩ и Канада, което помага да се освежи автопаркът", поясни собственикът и управител на автокъща Уалид Шелбая.
От бранша коментират и увеличението на цените на вносни автомобили вследствие на пандемията от Ковид-19 и прекъсването на линиите за доставки.
"Увеличението е поне 25%, защото спряха продажбите на нови автомобили и все по-често - както в България, така и в Западна Европа се търсят автомобили втора употреба, а пък те липсват на пазара, защото не се продават нови", изтъкна още Доросиев.
Докато клиенти търсят автомобили на по-ниски цени, от бранша предлагат държавата да започне да субсидира закупуването на нови електрически автомобили, което ще помогне с изчистване от стари коли и ще спомогне за намаляване на замърсяването на въздуха.
Вижте повече в репортажа на Алекс Христов.