Тежък пътен инцидент отне живота на моторист в Стара Загора преди 2 дни, а черната статистика показва, че най-много жертви на пътя даваме точно в летните юли и август, когато климатичните условия обикновено са най-благоприятни за шофиране. Как може неспирната битка на държавата да се намали пътния травматизъм да се увенчае с успех?
"Безопасността е споделена отговорност между институциите и участниците в движението. Към момента нищо не може да се измени, освен поведението на участниците в движението - децата играят на улицата - това трябва да ни притеснява, човекът с който живеем, обича алкохол и шофира - сещаме се, когато стане беля. След катастрофата всички се втурваме да помагаме, но тогава обратен път няма", коментира експертът по пътна безопасност Алекси Кесяков в студиото на "България сутрин".
Той е категоричен, че за 30 часа шофьорски човек не може да се научи на правила и навици."Не можем да го променим, освен да държи волана и да управлява, отношението към безопасността е каквото е било и преди това, семейството трябва да се вгледа по-подробно в отношението", призова Кесяков.
Автомобилният състезател Ангел Башкехайов заяви пред Bulgaria ON AIR, че скоростта блазни човек, но адреналинът трябва да се развива на определените за това места. А като основен проблем сред водачите посочи гледането на телефон по време на шофиране.
"90% от хората на светофара си гледат телефона, това е малкият проблем, но когато е на пътя - крие много повече рискове. Скоростта е най-големият проблем, младите шофьори имат достъп до бързи автомобили, когато си възпитан правилно и имаш отношение към живота, не караш бързо по улиците", допълни Башкехайов.
Автомобилизмът по думите му набира все по-голяма популярност у нас и има достатъчно места, на които да се практикува и и адреналинът да се доставя на безопасни трасета. Ангел Башкехайов подкрепя идеята за ограничаване на скоростта на места в кварталите до 30 км/ч.
"По-бавно трябва да караме в междублоковите пространства, при 50 км/ч и като си гледаме в телефона може да е фатално. Това е бичът на съвремието ни - какво ще коства, ако си проверим съобщението 5 минути по-късно, тялото ни е едно и ни е за цял живот", каза още автомобилният състезател.
"Има 30 км зона във всички големи световни градове. Това е граничната скорост, над която повредата на човешкото тяло започва да нараства. При 30 км/ч 9 от 10 човека може леко да пострадат, а един да получи фатални наранявания. При по-висока скорост е обратното - 9 ще са загиналите", обясни експертът по пътна безопасност.
И двамата бяха категорични, че увеличаването на глобите няма да помогне за намаляване на катастрофите.
Гледайте целия разговор във видеото.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.