На нова схема за измами могат да станат жертва хората, които публикуват обяви в онлайн платформи за продажба на лични вещи.
За това предупреди създателят на онлайн платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова пред БНР.
Тя обясни, че след като сте пуснали обявата си в интернет и сте оставили телефона си за обратна връзка, измамниците взимат номера ви и ви пишат по Viber в ролята на клиент. Те директно ви информират, че желаят да закупят стоката, без да се интересуват от подробности нито за нея, нито за условията на сделката. Скоро след това получавате и съобщение уж от известна куриерска служба, че артикулът е платен онлайн и трябва да последвате посочена от тях връзка, за да си вземете парите от покупката.
Ако кликнете върху връзката, попадате на платформа и там ще поискат да въведете номера на банковата си карта и кода за сигурност CVV. Този код се използва за трансакции без представяне на карта при покупки по телефона или онлайн и предоставя на търговците допълнително доказателство, че картата е използвана от нейния реален притежател. Ако попълните този код, вие на практика давате достъп на отсрещния до вашите средства.
В случай че посочите номера на картата си и CVV кода, следващата стъпка от актуалната измамна схема е да ви попитат какви са наличните средства в банковата ви сметка. Вероятно така ще разберат колко пари могат да изтеглят.
Решите ли да прекратите процеса по събирането на тези данни и да настоявате плащането да се извърши лично или чрез наложен платеж, измамниците отново са с един ход напред. Тогава прилагат метода на притискането – казват ви, че парите вече са преведени и сделката е осъществена, като ви внушават, че няма вариант за връщане назад.
От "Ние, потребителите" са се свързали с куриерската служба, от чието име се изпращат съобщенията за получаването на парите от фиктивните покупки. Оттам са потвърдили, че се касае за фишинг атака и са подали информация към ГДБОП.
От "Ние, потребителите" припомнят няколко полезни съвета: Никога не следвайте връзки, за които не знаете накъде водят, дори да изглежда, че са изпратени от надежден източник. Ако получите подобно съобщение, свържете се с цитираната компания чрез официалните координати за връзка и поискайте потвърждение, че е изпратено от там. При съмнение за измама, направете екранни снимки на съдържанието и евентуални проведени разговори и незабавно уведомете компанията и ГДБОП.