Един от 10 пациенти бива увреден при получаване на болнична помощ в Европа. На това обърна внимание зам.-министърът на здравеопазването доц. Михаил Околийски по повод Световния ден за безопасност на пациента.
"Комплекс от неща са, които трябва да направим. Първо трябва да разберем, че изразът "пациентът е в центъра на здравната система" в България го няма. Ние сме разпределили усилията си в различни посоки, не се обединяваме по някакъв начин, по който да се разбере, че здравната система съществува заради пациентите, а не обратното. Обикновено пациентът е накрая на опашката за всички неща, които трябва да се направят", коментира в "България сутрин" Веска Събева от Асоциацията на родители на деца с епилепсия.
Според нея пациентите трябва да знаят какви права имат и да получават информация.
"Не знаем какво съдържа нашият пакет с осигурителни права. Трябва личният лекар сериозно да разговаря с всеки един пациент, да го насочи, да каже какви са неговите рискове за всяка една възраст, как да се набляга в тази посока", допълни Събева.
По нейни думи министерството трябва да насочи усилията си в разпространение чрез медиите какво право има един човек, когато се плащат здравните осигуровки. "Не може в България да има толкова здравно неосигурени лица", изтъкна тя пред Bulgaria ON AIR.
"Институциите трябва да разберат, че пациентът не е враг. Той иска да живее, иска своето здраве, за да може да работи и да е полезен на обществото и семейството си. Не се изискват кой знае какви неща, иска се информация, добро отношение, защото когато човек е болен и има кризисна ситуация и срещне намръщен човек, тревогата е много по-голяма", подчерта Събева.
Тя вижда голям лъч надежда в младото поколение. "Те са научени да говорят с пациента. Има и нещо друго, което дразни нашите специалисти - многото информация в интернет. Всеки е прочел нещо, доколко разбрал и не е разбрал - отива със своята истина. Скъсана е връзката на доверието, което е трудно възстановимо, но трябва да се започне", каза още Събева.
"По закон има отдавна създаден обществен съвет към здравния министър, който за първи път е събран. Тук е мястото да се чуе този глас, там са лекарите, трябва да си казваме истините, къде са пациентите в грешка, къде лекарите не довършват своята работа. Защото ние сме хора, всеки може да греши", обясни Събева и даде за пример споделен опит от Франция.
"Всяка грешка е опит за всеки следващ лекар", отбеляза тя.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.