Българският кораб "Руен", който беше отвлечен вчера в Арабско море, не е взел необходимите мерки и е подценил смятаната за по-малко рискова зона край йеменския остров Сокотра. Това заяви пред БНТ арабистът проф. Владимир Чуков.
"През последните 3-4 дни хутите невероятно се активизираха, като атакуваха с дрон, с ракета - всичко това беше отблъснато. Но очевидно нашият кораб не е приложил мерки за сигурност, приложими по отношение на Червено море, а тук инцедента става по на юг - в Арабско море. Предполагам, че в случая тази зона е смятана за по-малко рискова и не са взели необходимите предпазни мерки", каза проф. Чуков.
Професорът направи паралел с отвличането на "Галакси лийдър", чийто екипаж остава в неизвестност."Преди около 10-ина дни хутите разшириха своя обсег. Те казаха, че ще нападат всички кораби, които идват или отиват в израелско пристанище. Очевидно вече не става въпрос само за плавателни съдове, израелска собственост. Големият въпрос в случая с нашия кораб е дали е отивал или е идвал от израелско пристанище. Тази информация може да е била известна на нападателите, но това не е сигурно. Сегашното отвличане е станало в Арабско море, на юг от йеменските брегове, близко е до остров Сокотра, който е йеменски остров, между другото там има военноморска база на ОАЕ. Учудва ме, че са допуснали подобен тип абордаж. Схемата е сходна. Появява се един ирански кораб, който очевидно наблюдава. На борда на този ирански кораб са тези лодки, с които се пленява желаният кораб и се взима на абордаж", обясни арабистът.
Той заяви, че България или Малта трябва да преговарят с терористите, отвлекли "Руен" с 18 души на борда. Сред тях има осем българи, моряци от Мианмар и Ангола.
"Американците също се опитват да контактуват с хутите по дипломатически канали", допълни проф. Чуков.
Засега няма връзка с екипажа на кораба "Руен".
Плавателният съд е собственост на параходство Български морски флот, но плава под малтийски флаг. За БНТ директорът на БМФ Александър Калчев обяви, че към момента е приоритет гарантиране на сигурността на моряците, за което продължават да работят в координация с компетентните международни органи. Те са в постоянна връзка с всички служби, които отговарят за плаването в района.
Инцидентът е станал на около 700 морски мили източно от сомалийския бряг. Риболовен кораб е изключил сигнала си за идентификация шест часа по-рано в близост до мястото, където българският кораб най-вероятно е излязъл извън курса си. Агенцията за морски търговски операции на Обединеното кралство съобщава, че е получила сигнал за бедствие от плавателен съд, на който са се качили неизвестни лица, източно от Босасо в Сомалия.