Компанията, която трябваше да достави на страната ни седем двуетажни влака по Плана за възстановяване и устойчивост, се е отказала. Според транспортния министър Георги Гвоздейков обаче модернизацията на железницата не е в риск.
“Тези процедури се провеждат при стриктно спазване на Закона за обществените поръчки и всички други закони, свързани с тяхното провеждане”, увери Гвоздейков.
Той допълни, че полската компания Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA ще бъде избрана за изпълнител за доставката на 35 мотрисни влака съгласно Закона за обществените поръчки, тъй като Stadler Polska Sp. Z.o.o., класирана на първо място, се е отказала от процедурата и е поискала прекратяване на договора за доставка на седем двуетажни влака.
“Започна да тече комуникация по тяхна инициатива с искания за подписване на различни видове анекси към договора. Искам ясно да кажа, че ЗОП категорично казва, че договорите, подписани по закона, могат да се изменят само несъществено. И то в определен обхват”, каза транспортният министър, съобщава Нова.
По думите му след това са започнали да идват поредни искания от тях за промяна в конкретни параметри в договора, сред тях и промяна на неустойките, при вече подписан договор.
На 26 април 2024 г. беше подписан договор с предмет “Доставка на седем броя двуетажни нулевоемисионни електрически мотрисни влака, с капацитет от минимум 300 седящи места, поддръжка за срок от 15 години и обучение на персонал“. Първоначалният срок за внасяне на банкова гаранция от страна на изпълнителя беше 30 работни дни от получаване на уведомление за осигурено финансиране.
След изпратено мотивирано искане от Stadler, срокът беше удължен с още 52 работни дни. Крайният срок за подаване на банковата гаранция изтече на 22 юли 2024 г. и до този момент тя не е предоставена, което е още едно потвърждение за отказа на компанията да изпълни възложения ѝ договор, според информация на транспортното министерство.
Министърът увери, че има непрекъснат диалог с Европейската комисия и се полагат максимум усилия, за да се реализира в цялост и в срок реформата в железопътния сектор, заложена в Плана за възстановяване и устойчивост.