IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

Има риск за България при студена зима и заради недостига на ток в Украйна

Европа въвежда все повече изисквания към всяка кола, която се продава тук

Има риск за България при студена зима и заради недостига на ток в Украйна

Движенията на цените на световните пазарите се променят много рязко. Това се дължи, разбира се, на геополитическата обстановка. Интересна тенденция се наблюдава при златото, което поскъпва и не спира да го прави. Тази или следващата година златото ще достигне 3000 долара за тройунция. По-тревожно е, че тази зима в България съществува риск от недостиг на енергоизточници и по-конкретно - електроенергия. В Европа назрява сериозен проблем с автомобилната индустрия. Китай цели да превземе европейския автомобилен пазар. Това каза Боян Рашев, партньор в EY Denkstatt, в предаването „Светът е бизнес“ на Bloomberg TV Bulgaria с водещ Ивайло Лаков.

Среброто също вече е индустриален метал, който се ползва за производството на фотоволтаични панели, технологии, свързани с изкуствения интелект и навсякъде, където е нужна свръхбърза проводимост. „Годишният дефицит на сребро в световен мащаб е огромен“, коментира гостът.

„Ситуацията в Китай е непредсказуема, но икономиката на страната очевидно изпитва сериозни затруднения. В същото време китайското правителство не може да си позволи криза, тъй като икономическият ръст там е наркотик. Спирането на ръста там е немислимо. Това ще се отрази на цените на медта, цинк, олово, както и на нефта. Китай е най-големият потребител на всички изброени суровини“, каза Рашев.

Според него все повече държави изграждат стратегически петролни резерви – Индия, Китай, САЩ и други. Преди 5 години война в Близкия изток автоматично означаваше увеличаване на цената на нефта, но сега не виждаме това. Не бива обаче да забравяме, че не виждаме военни действия на територията на държава, която произвежда големи количества нефт. Малко вероятно е Израел да удари иранската нефтена инфраструктура преди американските избори.

През зимата потреблението на електроенергия в България се увеличава многократно. „Спирането на работа на ТЕЦ „Марица Изток 3“ създава риск от настъпване на енергийни проблеми в страната“, предупреди гостът. Това важи с особена сила при много ниски температури. В нашата електросистема вече няма място за повече соларни панели. Трябва да се инвестира в други видове ВЕИ – вятър, водна енергия и други.

„Свидетели сме на голяма вълна от инвестиции в батерии. Хората виждат, че все по-често има нулеви цени през деня и по-високи цени вечер. Има батерии, които ще позволят на потребителите да се възползват от това, но те не са евтини. А точно от това зависи дали една такава инвестиция ще е печеливша. Не бива да забравяме, че в България 50% от времето цената на ток се образува от цената на природния газ“, каза Рашев.

В България липсва потребление, което да гарантира пазар за нов голям блок в АЕЦ „Козлодуй“. Ако в България се реализират инвестиции в дата центрове, тогава може да възникне такава нужда. Точно това правят в момента Microsoft, Google и Amazon. „Ако погледнем към България, положението в „Топлофикация София“ ЕАД положението е едно и също. В Пловдив топлофикация е частна, а в София – държавна. Това е една от причините за проблемите в столицата“, припомни Рашев.

„Проблемите на европейската автоиндустрия не възникнаха вчера, а се натрупаха с времето. Европа въвежда все повече изисквания към всяка кола, която се продава тук. Това оскъпява процеса и прави все по-невъзможно за производителите да произвеждат в Европа. Най-тежкият фактор е европейската политика в посока електрификация, което изтри столетия преднина между Европа и Китай при автомобилостроенето“, каза експертът.

Не бива да има съмнение, че всичко това се случва със сериозна подкрепа от държавата за китайските автомобилни компании. Въвеждането на мита е някакъв опит за спечелване на време. „Изискват се сериозни политически промени, които да дадат възможност на европейските производители да се върнат към печелившия модел“, подчерта Рашев.

Вижте целия коментар във видеото.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Общество
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата