С настъпването на празниците започват намаленията в големите търговски обекти. Предстои и така нареченият "Черен петък".
Той традиционно се провежда в последната седмица от ноември, но все по-често магазините започват с намаленията седмица или две по-рано. От Комисията за защита на потребителите съветват хората да планират предварително покупките: да направят списък на продуктите, които искат да купят, да проследят цените им предварително, а също и да бъдат внимателни с онлайн пазаруването.
Цветните надписи с щедри отстъпки по витрините и лъскавата украса вече привличат вниманието на клиентите в големите търговски обекти. За някои обаче Черният петък се оказва не толкова чакано събитие. Теодора живее извън България, но признава, че ѝ правят впечатление цените у нас – особено преди празниците.
"В чужбина има много повече намаления", заяви търговецът.
Други обаче се вълнуват и нямат търпение за предстоящите изгодни цени. Въпреки че изгодните оферти тепърва се очакват, от КЗП вече са установили две нарушения. Оттам предупреждават да четем внимателно и да не купуваме стоки само защото пише, че са намалени – а да заложим на практичното.
"Ако си хареса някакъв продукт, нека внимателно да проследи цените, за да може, като дойде Черният петък, да знае, че това нещо до момента е струвало 40 лв. и когато я видят на 20 лв., значи наистина има намаление. Когато я видят на 38 лв., очевидно е, че намалението е само 2 лева, макар и в друг магазин", поясни представителят на КЗП Игнат Арсенов пред Bulgaria ON AIR.
Сред най-честите нарушения са липсата на периода на намалението, както и данните за предишна цена.
"Ние не знаем тя намалената ли е, новата ли е, старата ли е, с колко е намалена? От гледна точка на заблуда - най-често установяваме, че е невярна предишната цена – тя не е прилагана един месец преди намаленията", допълни Арсенов.
От КЗП препоръчват на търговците да настроят своите системи, така че да посочват верните цени. А санкциите за нарушителите, които прилагат нелоялни практики, могат да достигнат до 50 хиляди лева.