Европейската прокуратура повдига обвинения за измама на четирима заподозрени след разследване на проект за проектиране и изграждане на системи за сигнализация и телекомуникация в българската железопътна мрежа, съобщиха от институцията. Проектът, който засяга железопътната отсечка между Пловдив и Бургас, е на стойност над 94,5 млн. евро (184 999 094, 97 лв.) европейско финансиране.
Поръчката за изпълнение на проекта е била възложена на консорциум от четири фирми. Обвиняеми са двама управители на италианска фирма, управител на българска фирма, част от консорциума, спечелил поръчката, и бивш директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура". На управителите е наложена гаранция от 50 000 евро, а на бившия директор - 5000 евро. Управителят на българската фирма е получил забрана да напуска страната.
Според разследването законните представители на фирмите, съставили консорциума, са подали невярна информация в НК "Железопътна инфраструктура", за да получат неправомерно средства от ЕС. Те са заявили, че едно от дружествата им има предишен опит в глобалните системи за мобилна комуникация в железопътния транспорт (GSM-R) и в бъдещата железопътна мобилна комуникационна система (FRMCS), което им е позволило да спечелят търга. Според доказателствата на прокуратурата на ЕС обаче, нито едно от четирите дружества няма необходимия опит.
Бившият генерален директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура" е подписал договора и е разрешил плащанията, въпреки че е знаел, че подадената информация е невярна.
Консорциумът също така е подал декларация, че ще изпълни договора без използване на подизпълнители. Впоследствие обаче е сключил договор с австрийски подизпълнител, който е имал опит в изискваните дейности, но преди това е бил изключен от процедурата за обществена поръчка поради липса на техническа квалификация.
Всички обвиняеми са считани за невинни до доказване на противното от компетентните български съдилища. Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.