Правителството одобри проект на Закон за училищното образование и предучилищното възпитание и подготовка, който ще създаде единна нормативна база за изпълнението на Националната програма за училищно образование и предучилищно възпитание и подготовка (2006-2015 г.).
Новата образователна структура включва две степени - основно образование от начален (I-IV клас) и прогимназиален етап (V-VII клас), средно образование от първи гимназиален (VIII-X клас) и втори гимназиален етап (XI-XII клас).
Основно образование се завършва след VII клас, а VIII клас е предвиден за интензивно чуждоезиково и компютърно обучение и/или за професионална подготовка за всички ученици.
Задължителното образование се завършва след X клас, а в последните две години трябва да се постави акцент върху профилираната и професионалната подготовка.
В края на всеки етап на образование е планирано провеждането на национално външно оценяване.
Проектът на закон съдържа подробна уредба на правата и задълженията на участниците в образователния процес.
Новите дисциплинарни мерки са свързани с извършване на дейности в полза на училището в извънучебно време, отстраняване от училище, отстраняване от час, намаляване на поведението.
Предвижда се в края на всеки клас, както и при завършване на етап и/или степен на образование, класният ръководител да изготвя характеристика с преценка за развитието на всеки ученик и с препоръки за насочването му към различни форми на допълнителна работа.
Аналогично на уредбата на правата и задълженията на учениците, проектът на закон посочва ясно и правата и задълженията на учителите – задължение за явяване в облекло или във вид, съответстващи на добрите нрави, забрана за внасяне на оръжие, алкохол, за употреба на мобилен телефон в час и др.
За първи път са уредени подробно допълнителните права и задължения на класния ръководител, както и основните моменти от новия модел за кариерно развитие на учителите в съответствие със заложеното в Националната програма.
Предвидени са 5 учителски длъжности - младши учител, учител, старши учител, главен учител, учител методик.
В законопроекта, отново за първи път, е отредено място на родителите като участници в образователно-възпитателния процес.
Регламентирана е и възможността те да ползват специален родителски отпуск в размер на 8 часа годишно, за да посещават училището на детето си.
Статутът на директора е уреден в съответствие с основните положения, предвидени в Националната програма. Предвиден е 5-годишен мандат за заемане на длъжността, без ограничение в броя на мандатите.
Въведено е изискване за придобиване на директорска правоспособност в Националния институт за обучение на директори, а също и годишна атестация на директора.
В проекта е уредена възможност за изграждане на училищни съвети като колективни органи за контрол на управленската дейност на училището. Определени са съставът, начинът на формиране и правомощията на училищния съвет.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.