IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

Руска пропаганда залива потребителите на TikTok в Украйна

Те са намерили вратичка в алгоритъма

Снимки: Getty

Снимки: Getty

Русия създава хиляди акаунти в TikTok под свой контрол, чрез които се опитва да повлияе на обществените настроения в Украйна. Това става ясно от материал на "Украинская правда".

Според доклад на изследователската компания DataReportal в Украйна има 17 милиона потребители на TikTok, което е повече от Instagram (12 милиона) и Facebook (13,9 милиона). През април 2024 г. Украинският център за противодействие на дезинформацията съобщи, че са блокирани няколко десетки TikTok канала, които разпространяват „вражеска пропаганда“. Сред тях бяха страниците на антиваксъра Остап Стахив, проруската журналистка Диана Панченко и депутата от Радата Александър Дубински, който е обвинен в държавна измяна. 

Според ръководителя на центъра Андрий Коваленко блокирането на индивидуални акаунти „не е лек, а симптоматично облекчение“. Той отбеляза, че социалната мрежа трябва автоматично да разграничава дезинформацията от „безплатното съдържание“.

Като пример Украинска правда цитира разказа на бившия депутат от Върховната рада Игор Мосийчук. Той имал 300 хиляди абонати, а видеоклиповете му били гледани почти милион. Центърът за противодействие на дезинформацията добавил акаунта му в списъка със страници, разпространяващи руски фалшификати. Скоро страницата била блокирана, но Мосийчук започнал да създава нови акаунти. Така през септември 2024 г. бившият депутат призовал хората да се абонират за деветия му акаунт в TikTok.

"Украинская правда" пише, че руската пропаганда използва алгоритми на TikTok, които позволяват на новосъздадени акаунти без абонати да печелят стотици хиляди гледания. Изданието цитира схемата, по която работят повечето руски пропагандатори в TikTok. Първо се създава "бот ферма" - акаунти с минимум информация. След това се създава „емоционално видео“ с помощта на изкуствен интелект или от реални кадри. Това видео се публикува през целия ден в стотици акаунти, а ботовете масово го харесват, коментират го и го "гледат" до края, за да рекламират видеото. Алгоритмите на TikTok вярват, че видеото е популярно, така че започват да го предлагат на други потребители.

„От всички популярни социални мрежи в Украйна, именно в TikTok такъв инструмент като фермите за ботове все още работи с висока ефективност и позволява да се влияе върху информационното поле“, се казва в публикацията.

Възможностите на изкуствения интелект и технологията deepfake също помогнаха за създаването на фалшиви акаунти на украински военен персонал в TikTok. Така в края на март 2025 г. — по време на отстъплението на украинските въоръжени сили от района на Курск и на фона на изявленията на президента на САЩ Доналд Тръмп за обкръжаването на хиляди украински войници — в TikTok се появиха видеоклипове, в които уж украински войници са записали последните си думи, казвайки, че техните командири са ги изоставили и че ще умрат тук. Такива видеоклипове, както пише UP, са събрали милиони гледания.

Украински блогъри, някои от които „съзнателно или не, се подиграват руските информационни кампании“. Такива блогъри живеят от даренията на зрителите и показват живота на „обикновени хора без лъскави истории в Instagram“. Някои от тези блогъри привличат публика със своите „аналитики“, отбелязва UP. Типичните видеоклипове включват потребители, които анализират международната политика, докато шофират, дават съвети на главнокомандващия на украинските въоръжени сили и разкриват „вътрешна информация“ от техен приятел, „който има кръстник в разузнаването“. 

Такива блогъри публикуват видеоклипове, базирани на актуални теми и техните емоции към тях. Алгоритмите на TikTok улавят такова съдържание по-бързо.  

Част от популярните теми включват по-специално критика на действията на TRC (териториални центрове за набиране на персонал, аналог на службите за военна регистрация и вписване). Само през юни 2024 г. видеоклипове с етикета TRC са гледани 470 милиона пъти в украинския сегмент на TikTok.

„Първо Русия инвестира в създаването на определена тематична тенденция, а след това украинските потребители сами създават необходимото съдържание в преследване на гледания. През последните години TikTok се превърна в един от ключовите инструменти в руските информационни операции“, заключава Украинска правда.

Според проучване на украинския проект "Опора" от средата на 2024 г. 27% от украинците казват, че получават новините си от TikTok. В същото време, ако въведете „Ukraine News“ в търсачката на TikTok, само няколко десетки акаунта ще бъдат истински медии, останалите са анонимни страници. За да увеличат доверието в своите видеоклипове, анонимните канали използват логата на известни новинарски марки. Например агрегаторът на анонимни новини „Ukraine Online“ в TikTok използва видео с известния украински журналист Вадим Карпяк и логото на популярния телеграм канал „Труха“. В същото време връзката в профила на акаунта води до канал в Telegram с 900 абонати.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Войната в Украйна
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата