IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

Ще скочи ли горивото и само предизборен ход ли е дерогацията на "Лукойл"?

Димитър Иванов и Михаил Кръстев с коментар пред Bulgaria ON AIR

Ще скочи ли горивото и само предизборен ход ли е дерогацията на "Лукойл"?

Снимка: Bulgaria ON AIR

Дерогацията за работа на "Лукойл" с руски петрол засега остава. Условието е рафинерията да внесе 1,5 млрд. лв. данъци и невнесената досега свръхпечалба. Темата стана повод и за поредните политически коментари.

"Едва ли някой е наясно какви пари има в касата на "Лукойл, но това, което ми прави впечатление, е, че това е изцяло политическо решение. Това, което се случва, не може да му се търси нито икономическа, нито нормативна логика, това е стопроцентова политика. В целия този хаос, който беше създаден и го виждаме в последните дни, на фона на кризата в Палестина, не мога да си представя как ще направят тази комбинация от това да намалят цената със 73 стотинки, да напълнят хазната и да стабилизират националната сигурност", каза енергийният експерт Димитър Иванов в студиото на "България сутрин".

По думите му този ход е можело да се направи след изборите.

"Става дума за предизборен ход. От 1,5 млрд. реални - тези, които може да получи държавата тази година, са 500 млн. лв. Тези милиони са т.нар. свръхпечалба - новият механизъм. Това са средствата, които биха могли да бъдат внесени в бюджета. Странно е защо държавата трябва да получава уверение от компания, че ще получи данъците, които са по закон. Така нар. "скалъпване" на бюджета със средства от енергийния сектор и най-вече от тази компания няма да се осъществи, тъй като говорим за пари, които трябва да бъдат внесени до края на 2023 година", поясни финансовият анализатор Михаил Кръстев в ефира на Bulgaria ON AIR.

Иванов е на мнение, че има няколко "фантасмагории" в поведението на ГЕРБ и ДПС.

"От известно време Urals - руският нефт, който ние консумираме чрез "Нефтохим", е по-евтин, традиционно, с 10% от котировка Brent. Но Urals вече няма котировка. Вчера Brent беше 92 долара, но Urals няма котировка на 82 долара. Взима се пристанището "Росенец", взима се кейовата стена, но всички съоръжения за придобиване на петрол или на петролни продукти са собственост на "Нефтохим". Пробивът в геополитическата теза, защото "Нефтохим" има стабилизираща роля по отношение на горивата в Черноморския басейн", подчерта енергийният експерт.

Според Иванов е възможно ние да получаваме нефтопродукти от Турция.

"От Турция ще получаваме руски петрол, преработен като нефтопродукти, които ще ни затруднят пазара. Ние имаме 90% стратегически запаси, но в България няма толкова съоръжения, те седят в чужбина. Изпълнението на европейската норматива ще бъде силно затруднено от това, че ние няма да можем да изпълняваме европейски директиви, но ще водим енергийни битки на вътрешен терен", обърна внимание той.

"Не знам г-н Борисов и г-н Пеевски с какви инструменти разполагат за оказване на натиск за събиране на средства. Това е приоритет на НАП, която не е в полето на двамата, а по-скоро на коалиционните им партньори. А по отношение на това защо не са събрани средствата - това е нов механизъм. Но разбира се, когато има данъци, които трябва да се плащат, трябва да бъдат платени. Това е функцията на НАП - да изпълнява своята дейност", коментира Михаил Кръстев.

Попитан дали дерогацията ще излезе по-скъпа, ако бъде отменена, той отговори: "Напълно нормално е, когато един съществен фактор отпадне. Тези прословути 73 стотинки трябва да се знае, че когато беше въведена идеята за тях, имаше опасност да бъдат възприети като скрито мито и Европейската комисия ще ни накаже за него. И трябва да знаем, че в България горивата са сравнително евтини на фона на европейския пазар. Ние сме с най-ниския акциз в ЕС."

Кръстев не отрече, че може да се очаква повишение на цените на горивата.

"Не може да очакваме намаление. Дори да бъдат взети тези 73 стотинки и след това да бъдат раздадени като помощи на колонките, това стимулира потреблението на горива по време на икономическа криза, когато ние трябва да ограничаваме потреблението и после отново инфлацията ще ни излезе през тавана, ще се чудим откъде е дошла. Когато едно законодателство се променя заради една компания и когато политиците се занимават с нея - това е лош сигнал за инвеститорите", категоричен е финансовият анализатор.

Димитър Иванов добави, че в момента, в който се отнеме дерогацията, се отнема възможността ние да взимаме стабилно по-евтин петрол.

"Ако на световните котировки заработи Brent, на нашите управляващи им казвам - цената няма да бъде 73 стотинки надолу, а ще бъде 40-50 стотинки нагоре. Вместо те да си направят хубавата пропаганда, която правят със себе си преди изборите, ще имат много тежки политически последствия", отсече той.

Гледайте целия разговор във видеото.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата