Механизмът на определяне на учителските заплати не стимулира по-добра и качествена работа на педагозите за разлика от много други - дори бюджетни сфери, където вече се прилагат подобни модели.
Към момента основните различия в заплащането са на база образователна степен и трудов стаж, което в недостатъчна степен отчита усилията и качеството на преподавателската дейност, се казва в анализ за образованието в България на изследователската и консултантска компания Industry Watch.
В него се посочва, че финансирането на образованието към момента е основно насочено към текущи разходи - едва 6.7 на сто от тях са за инвестиции в дълготрайни активи.
Споровете за финансиране на образованието имат пряк фискален ефект и влияят на макроикономическата картина в страната.
За образование за 2006 г. се отделят 4.16 на сто от БВП на страната и 10.9 на сто от общите разходи, или относително постоянен дял след 2003 г., посочват още от Industry Watch.