Да има учебен предмет "Български език и общуване", искат от асоциацията "Родители". Причината е, че сегашният предмет "Български език и литература" бил формулиран преди години по идеологически съображения, заяви Ева Борисова от асоциацията. Тя уточни, че промяната е необходима, защото у нас има огромен брой деца, за които българският език не е майчин, а 90 процента от учителите използват "фронтален метод" на преподаване - без диалогичност, защото учениците не се научават да задават въпроси.
За пореден път преподавателят в Софийския университет "Св. Климент Охридски" проф. Боян Вълчев настоя предметът "Български език и литература" да се раздели на два самостоятелни предмета, защото българският език е най-важният предмет, на който се преподават всички останали предмети, предаде БТА. Според проф. Вълчев, ако има отделен предмет български език, той ще придобие самостоятелност и няма да е механично прикачен към литературата. Тогава българският език ще има и специализирани учители, които да го преподават.
Сега от пети до седми клас се учи описателна граматика на българския език, която е абстрактна и скучна материя за учениците, посочи преподавателят. Проф. Вълчев даде пример, че от първи до четвърти клас се учи терминът "морфема", който той преподава и на първокурсниците в университета, но те не го знаят.
Младите хора излизат сега от училище емоционално активни и вербално безпомощни, каза учителят по български език и литература (БЕЛ) Цеца Петрова. Тя заяви, че в новите учебни програми по БЕЛ са формулирани изключително претенциозни и невъзможни очаквания още от първи клас, в които няма никаква конкретност.
"Четейки ги, си помислих на шега, че не е нужно децата да продължават нататък, защото се очаква в първи клас да умеят и знаят всичко", коментира Петрова. Тя призова да има по предмет по един учебник, защото това ще бъде някакъв стандарт, а "помагалата могат да бъдат безкрайно много, но без грешки, защото се получава разноречие".
Сега децата от първи до четвърти клас имат седем часа седмично часове по български език и литература, а от пети до седми клас имат по пет часа седмично БЕЛ, както и един час за развиване на комуникативни умения, каза Цеца Петрова.
Тя добави,че в осми клас се учи четири часа седмично български език и литература, или 144 часа годишно. В 9-и и 11-и клас има 108 часа годишно, като това са три часа седмично - един час български език, един час литература и един час за развиване на комуникативните умения. В 12-ите класове тези часове намаляват, отбеляза Петрова.
Според нея затова е необходимо от 8-и до 12-и клас да има допълнително седмично още по три часа за литературата и по три часа за българския език.