Доц. д-р Даниела Бобева е част от секцията по "Международна икономика" в Института по икономически изследвания на БАН. Какви са проблемите в образованието ни според нея, вижте в интервюто във връзка с с конференцията, която Медийна група Bulgaria ON AIR, финансовият сайт Investor.bg и Bloomberg TV оргнизират от поредицата Образование и бизнес на 11 май 2015 в София на тема: Финансово образование за устойчива икономика. Допълнителна информация за събитието може да намерите тук.
Вашата организация обучава ли новите си кадри на нови умения и колко време изисква този процес?
Спецификата на БАН налага новите карди да се избират с научни конкурси съгласно установите изисквания в законодателството.
Как оценявате подготовката на новопостъпващите кадри в организацията ви?
Кандадатстващите за докторанти намалява устойчиво, а от явяващите се трудно се подбират такива, което да покрият минималните изисквания.
Нуждаят ли се от допълнително обучение новопостъпващите кадри - малко-много или изцяло?
Това е част от статута им.
Подкрепяте ли допълнителната квалификация на персонала си или разчитате сами да си го осигуряват?
Трябват и индивидуални условия и ангажимент на институцията. В БАН преобладават индивидуалните усилия, тъй като бюджетът е органичен, вкл. командировки за участия в конференции обикновено заплащаме от заплатите си.
Как виждате развитието на електронното образование в светлината на навлизането на новите технологии във всички сфери на икономическия живот?
Има огромно предлагане на образователни продукти, което е положително, но тяхното качество трябва да бъде гарантирано, защото обучаващият се трудно може да даде оценка за качеството. Ще дам пример: в курса ми по международна икономика в Пловдивския университет "Паисий Хилендарски“ две студентки искаха да напишат курсова работа за ислямското банкиране. Преди да им възложа работата направих бегла справка в интернет, където се оказа, че най-достъпни публикации са абсолютно неверни и насърчаващи религиозен фундаментализъм. Необходимо е да има някакви филтри, особено когато се говори за финансово образавание.
Трябва ли да се заложат задължителни часове в средното образование и още курсове по икономика във ВУЗ?
Да, разбира се. Не просто часове, а добре структуриран предмет по лични финанси, включително финансова математика - най-малко два пъти в седмицата по един учебен час през последните две години на средното образование.
Има ли нужда от финансовото образование в България? Защо?
Навсякъде има нужда. Водещи в това отношение са САЩ, които изградиха ефективна институционална и законодателна рамка. Политиката за повишаване на финансовата грамотност широко се подкрепя от всички страни в процеса, като самият финансов сектор значително допринася както с активно участие, таки и чрез финансиране на дейности по националните програми.
В България след кризата в банковата система, вече едва ли има някой, който да не е убеден в необходимостта от решителни мерки за подобряване на финансовата информираност. Още през 2010 г. в изследване, направено с подкрепата на Американската агенция за развитие в България, се установи, че 80% от българите се считат за финансово необразовани, а почти толкова изразяват готовност да получат допълнителни знания в тази област. Тоест, имаме и трите основни условия за радикални мерки – мотивация на гражданите, добре подготвени специалисти и осъзната нужда от финансово образование.