Реални знания или преписване отразяват резултатите на българските ученици на матурите?
За 2014-та година сред ТОП 10 на най-добрите училища у нас, на трето място по успех е Езиковата гимназия в Кърджали, която има среден успех от 5,72. На седмо място, изпреварвайки редица елитни столични гимназии, се оказа СОУ "Васил Левски" в Ардино, където всички 18 зрелостници са били отличници със среден резултат 5,62.
"Миналата година имаше едно заглавие в медиите: "СОУ-то в Ардино би СМГ-то". Това създаде едни негативни нагласи в гилдията, защото хората не можеха да възприемат, че това е истина", коментира пред Нова телевизия Лазар Додев, директор "Организация, контрол и инспектиране" към МОН.
За да провери дали резултатите са реални, министерството на образованието изпраща по двама инспектори в 11 училища в област Кърджали. Специално внимание обръщат на малкото училище. Първо квесторите откриват, че няма камери и се налага монтажът им в последния момент. Костатирано е, че в училището има лице, което не е в комисията, отговаряща за изпитите.
Резултатът - от 36 ученици шестима са с анулирани работи. Опити за преписване имало и в езиковата гимназия "Христо Ботев" в Кърджали. Момче, държало изпита там, разказва, че със сигурност се е преписвало.
Додев също посочи случай за ученик, който е заявил, че носи втори телефон, за да му изпратят по него отговорите.
"Аз разговарях с това момче. Определено на него му беше трудно да говори български. Това го казвам категорично", разказа той.
И бившият образаватален министър Сергей Игнатов коментира спорните казуси в Кърджали и Ардино.
"Докато не се докаже нещо за Кърджали, за Ардино, или за където и да било другаде, не бива да лепваме петно върху местната учителска колегия. Но ако се окаже, че учителите участват в подмяната на резултата, то всеки от тях трябва да понесе много строго наказание", настоя той.
"Въпросът е, че училищата с по-висок успех привличат повече кандидати. Основният проблем на първо място е, че всички от нашето поколение сме били изпитвани и задължително амбициите на повечето родители са били оценки 5 и 6. И родителите на сегашните ученици, и преподавателите им са били изпитвани по тази система и те без логично обяснение са готови да подменят резултата, та да може и техните възпитаници да бъдат с шестици", заяви Игнатов.
По думите ме сме изключително изостанали в начина на провеждане на изпити у нас. По време на изпита децата трябвало да имат достъп до калкулатори и справочници. Той изтъкна, че "ако един ученик не знае какво да отвори и къде да погледне, значи на нищо не е научен".
Сергей Игнатов даде пример с финландското образование, в което не се пишат оценки и учениците не се стресират.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.