В семействата на необразованите родители няма детски книжки, образователни материали и няма култура на уважение към образованието. На входа на образователната система децата от тези семейства са натрупали толкова дефицити, че образователните институции не успяват да ги компенсират и те отпадат рано от училище, каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на дискусията "Образование и демография".
Той отбеляза, че у нас "коефициентът на възпроизводство на майки с образование по-ниско от основното е 3,5 пъти по-висок от този на останалите, като това се отнася не само до броя на децата, но и до по-ранните раждания".
Само за 20-30 години България е преобразена демографски в по-голямата част от територията си и по-нататъшното развитие на спиралата на демографията на необразованите е една от най-големите заплахи за съхраняване на страната и нацията, коментира министър Вълчев.
Той заяви, че в страна без образовани хора няма работещи институции, икономика, гражданско общество и нормална житейска среда.
Министърът каза, че всички данни показвали, че "необразованите момичета раждат по-рано и повече деца".
Според Вълчев "бъдещето на България не зависи толкова от това дали ще сме страна с по-голямо или с по-малко население, а дали ще сме страна с образовано, или с необразовано население".
Демографията на необразованите провокира и емиграция на образованите българи, каза министър Вълчев и отбеляза, че занапред образованите ще искат "да избягат от средата, в която преобладават необразованите".
90% от ромите са с образование по-ниско от средното, но не е коректно да слагаме знак за равенство между необразованите и ромите, заяви Вълчев. По думите му рецептата за прекъсване на спиралата на неграмотност е сложна, но от гледна точка на образованието тя се изразява в "задължително образоване и в мотивирани учители", като това е заложено в управленската програма на правителството.
"Непосещаването на училище и детска градина в задължителна училищна възраст трябва да се счита за равносилно на престъпление", заяви министър Вълчев. Той отбеляза, че образованието на децата до 16-годишна възраст е конституционно задължение и неизпълнението му дава морално право на държавата да използва инструменти на принуда и да обвърже социални и други права с това задължение.
Според министъра основният фактор за непосещаване на училище е културният, или отношението на семействата към образованието. Ранното отпадане на децата от училище или средните им образователни резултати зависят от образователния статус на родителите, от социалната и регионалната среда, както и от майчиния език на учениците, каза министър Вълчев, цитиран от БТА. Той коментира, че намаляването на дела на преждевременно отпадналите деца и ученици е единственият индикатор, по който ЕС мери напредъка в училищното образование.
По думите му учителите са най-важният фактор за задържането на децата в училище и затова в педагогическо образование трябва да се включват учениците с по-добри резултати в края на средното образование.
"Ако днес по-слабите ученици стават учители, в бъдеще всички ученици ще имат по-слаби образователни резултати, и всички специалисти и професии ще бъдат захранени с по-слабо образовани кадри", коментира министърът.
По думите му, за да станат повече добри ученици учители, "трябва да има чувствително увеличаване на възнагражденията и поддържане на средната учителска заплата над 120 процента от средната за страната".
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.