Критериите за прием на първокласници стават универсални, като предимство ще имат онези деца, които живеят най-близо до училището според наредба 10 на Министерството на образованието и науката.
Венелина Николова, директор на 125 училище в София и част от работната група за промяна на критериите за прием на първокласници допълни, че за пръв път се въвежда и допълнителен критерий за уседналост. Според нея педагогическите съвети в училищата вече няма да имат право да въвеждат свои критерии за прием, посочи тя пред БНТ.
Освен критерият за близост до училището, за пръв се въвежда и критерий уседналост, като родителите ще бъдат класифицирани в четири групи:
1. Родители, които не са променяли постоянния си адрес последните три години;
2. Родители, които не са променяли постоянния си адрес една година;
3. Родители, които са променили постоянния си адрес последните три години;
4. Всички останали родители.
Сега на общинските администрации се пада отговорността да определят районите на училищата, за да заработят критериите за близост и уседналост максимално добре.
Според тези критерии децата, които живеят най-близо до училището, ще бъдат приети. Ако децата са повече, ще се прилагат други, допълнителни критерии:
1. Деца с ТЕЛК, по-висок от 50%;
2.Деца без двама родители;
3.Деца с братя или сестри в същото училище;
4.Деца, завършили подготвителна група в същото училище.
Венелина Николова подчерта, че спрямо децата няма да се въвеждат никакви други критерии, сигнали за каквито случаи се появиха в началото на текущата учебна година.
Според нея преминаването към едносменен режим в училищата е трудно, но ще отнеме много време, преди да се изпълни, защото сградният фонд не достига.