Какво е качеството на образованието ни и адекватни ли са тестовете за четвъртокласниците? Темата в студиото на "България сутрин" коментираха учителят по български език и литература Цецка Петрова и основателят на онлайн платформата с видео уроци за училище "Уча.се" Дарин Маджаров.
От "малките матури": Лъвът - подъл, лисицата - хитра. Кого избираш за приятел?
Петрова коментира матурата по БЕЛ за 4 клас, в който на децата беше зададен текст и въпроси към него. "Ние, които подготвяме децата за изпитите, разбираме, че предложеният вариант не е четене с разбиране, а четене с неразбиране. Думите, че училището работи с иновативни методи и така, че децата да мислят, са само претенции. На практика виждаме едно жалко доктринерство, каквото българското образование е търпяло винаги, и продуктът неграмотност не изненадва никого. Той вече е безспорен факт", посочи Петрова относно "малките матури" за четвъртокласниците.
Има други два въпроса - първо, дали средата на неграмотност е предварително моделирана и от кого, и то с толкова пари на българския данъкоплатец, защото "в българското училище има оборот на страшно много пари".
И, второ, дали това е една среда без управление, оставена на автопилот. По думите й години наред никой няма желание да промени нещата.
Според нея да се констатира един факт, като този за неграмотността, е начало на промяна, но след това са нужни много други стъпки. Тя допълни, че задължителните промени, които трябва да се направят в българското образование, са дисциплиниране на процеса и коректни изпити, включващи само изучения материал.
"Ако в семейството няма ценностите да се развиваш и да учиш, в училище каквото и да кажат, каквито и изпити да дадат, ефектът ще е минимален. В училище материалът трябва да се преподава с ентусиазъм, да се показват практични неща", допълни Маджаров.
Той поясни пред Bulgaria ON AIR, че видеата в онлайн платформата "Уча.се" са направени разбираемо, интересно и непретенциозно, което помага на учениците да разберат по-лесно материала.
Цецка Петрова е на мнение, че изучаването на родния език е общонационална отговорност и призова форматът на изпитите да бъде променен.