Всяка година се увеличава броят на децата от историческите български диаспори, които искат да следват у нас, каза днес председателят на фондация "Българска памет" Милен Врабевски при откриването на 25-ия есенен семинар на организацията.
Срещата е посветена на европейското дигитално бъдеще и в нея участват близо 200 българчета от Северна Македония, Молдова, Украйна, Албания, Сърбия.
Възможностите, които предлага България на тези млади хора, никак не са за подценяване, посочи Врабевски. Той допълни, че настоящият екип на Министерството на образованието проявява разбиране по този проблем и се старае да увеличава както местата в университетите за тези младежи, така и размера на стипендиите, които получават.
Децата, които участват в настоящия семинар, са отличници, знаят български и затова е нужно да получат информация какви са възможностите за кариерното им развитие у нас, каза още Врабевски. По думите му целта на фондацията е да продължава да работи по тяхната свързаност със старата родина и младите хора тук.
"Свързаността" с диаспорите и децата там не е просто термин, наложен от Брюксел, а има реални измерения, особено като се има предвид, че България е в демографска криза, допълни Врабевски, цитиран от БТА.
Като сериозен проблем председателят на фондация "Българска памет" изтъкна липсата на българско училище в Одеса, като припомни, че в този град живеят над 100 хиляди наши сънародници. Зам.-председателят на Асоциацията на българите в Украйна Светлана Драгнева допълни, че все още текат разговори дали училището да бъде в системата на украинското образование, или да е изцяло българско.
По думите й според Асоциацията по-добър е първият вариант, тъй като сънародниците ни са украински граждани, а и не всички деца ще дойдат да следват в България.
Само в Бесарабия има около 40 български села, всяко от които с население над 2 хиляди души, каза още Драгнева. По думите й в тях има средни общообразователни училища в рамките на украинската образователна система, в които обаче българският език и литература са задължителни предмети.