Има дефицити в знанията на учениците заради дистанционното обучение, но няма риск от нулева година. Това коментира в интервю за "24 часа" министърът на образованието Красимир Вълчев.
"Дефицитите са различни при всяко дете в зависимост от възрастта, мотивацията му за самостоятелно учене, подкрепата на родителите, достъпа до електронно обучение. Педагогическата работа през екрана не e толкова ефективна, колкото при жив контакт. Реалната класна стая е среда, в която учениците се социализират и взаимно се провокират да учат", обясни Вълчев.
По думите му при електронно обучение се наблюдава много по-бърз спад в мотивацията за учене. Над 15% са децата от семейства, в които липсва достатъчна отговорност на родителите към образованието им. "Малките ученици не могат без подкрепа от родителя, нямат изградени навици за самостоятелно учене, а базови умения като ръкопис не могат да се изградят на компютър", обясни още той.
"Тази вероятно е най-трудната учебна година от гледна точка на компенсирането на дефицити, но положителният факт е, че до момента съхранихме в много голяма степен присъственото обучение за учениците от 1-4-и клас и децата в детските градини и при тях нямаме по-големи дефицити от предходни години. Учениците в начален етап до момента са учили средно повече дни, отколкото предишни години. 313 училища с концентрация на ученици с ниски резултати избраха да учат през юни вместо през декември", допълни образователният министър.
"Пандемията беше неочаквано предизвикателство за всички. Преходът към дистанционно обучение се случи буквално за ден благодарение на учителите и родителите. Неочакваната ситуация показа, че системата на училищно образование е читава и реактивна и че като общество можем да разчитаме на учителите. Разбира се, нищо не се случва от нулата за ден. Да се обучиш и изградиш като учител и да създадеш професионална култура като директор, изисква многогодишна работа",
Вълчев добави, че не възнамерява да предлага на Народното събрание отменяне на външното оценяване след 4-и и 10-и клас.
"Външното оценяване, както и вътрешното (текущото) оценяване е част от процеса на образование и ако епидемичната ситуация позволява, то трябва да бъде проведено. Нямаме основание да очакваме, че през юни тя ще бъде по-лоша от сега. Тази година е още по-важно да се оценят пропуските и дефицитите при обучението в електронна среда", обясни още той.
По думите му всяка година последните теми от съответния клас са изключени от изпита, но учениците трябва да се готвят по всички теми. "Дори и да има редуциране на теми, няма да загубят от това, че са учили повече. Образованието е усилие, което животът възнаграждава", каза Вълчев.
На въпрос ше се учи ли през лятото и следващата учебна година ще започне ли на 15 септември, министърът отговори, че началото на учебната година е фиксирано в Закона за предучилищното и училищното образование и не възнамерява да предлага промяна.
"А удължаване на учебната година вече направихме. През юли и август е много топло. Училищата не са настроени за охлаждане на класните стаи. А и не смятаме, че имаме изоставане, което да налага допълнително удължаване", допълни той.
Относно поисканото проучване на нагласите на родителите за безплатни антигенни тестове на децата им министър Вълчев коментира, че това е една възможност за безплатен тест и за по-добро управление на кризата. "Целта не е да затворим повече ученици и училища, а да ги оставим отворени за повече време. Факт е, че редовното тестване позволява по-добро управление. Проблемът е, че тестът дава моментна снимка. Не може да си позволим да тестваме всички ежедневно, защото няма да ни стигне целият държавен бюджет за това. Но тестването в училище е възможност повече деца да останат на присъствено обучение", обясни той.
"В последните 4 г. учителските заплати нараснаха от 90 до над 120 процента от средната заплата за страната. В следващите години е необходимо да инвестираме в учители и да повишаваме привлекателността на учителската професия, като поддържаме учителските заплати поне 125% от средните за страната. Днес младите хора живеят във време на разширяващи се възможности за реализация и включването в преподавателската и учителската професия намалява. Така е в целия свят. Затова е важно заплащането на учителите и преподавателите да надвишава средното за страната като своеобразна "премия" за включване в професията", допълни Вълчев.