IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

PISA - наклонената кула на образователната реформа

Рожбите на просветните промени изкараха най-ниските резултати от години

Снимка БГНЕС, архив

Снимка БГНЕС, архив

Край на зубренето, тестовете стават по модела на PISA.

Под такива бодряшки заглавия бяха оповестени намеренията на МОН да въведе повече практически задачи в тестовете, за да бъдат учениците по-подготвени за живота. Нищо лошо, освен това, че с подобни обещания вече близо десет години просветните чиновници направиха българското образование на салата, местейки безцелно материал от по-горен в по-долен клас и променяйки изпитни формати. От което децата не станаха нито по-грамотни, нито по-подготвени за живота.

Всъщност стана точно обратното – резултатите на деветокласниците от международните тестове PISA, които бяха оповестени вчера, са най-ниските, откакто страната ни участва в това изследване. Те са последни по математика в ЕС и предпоследни – по четене. И тези деветокласници са точно рожба на образователната реформа, започнала през 2016 година със сериозни промени на програмите. Промени, направени с цел уж да имат по-практическа насоченост и със стремеж да подготвят по-добре учениците за живота. Резултатите са най-голямото доказателство, че реформата се провали.

Защото големият проблем на българското образование не са тестовете, а неговото съдържание. Или по-точно, липсата на една по-глобална концепция  за това какво искаме от образованието, какво трябва да представлява то, така че да създаде тези по-подготвени хора. Подобна промяна няма как да бъде направена от чиновниците в образователното министерство, защото те от години са едни и същи. И само чакат да бъде назначен поредният образователен министър, за да отупат от праха някоя позабравена учебна програма, да променят едно-две неща и да му я пробутат като реформа. И понеже министрите се сменят твърде често напоследък, така и няма шанс да се проследи какво става с въпросните реформи, носят ли те някаква реална промяна и било ли е въобще смислено провеждането им. За да не повтарям лафа за новия бардак и старите участници в него, само ще кажа, че в момента промените в образованието се правят от анонимни хора, които са заседнали в МОН или гравитират като експерти около министерството от години, но нито излизат с имената си, нито поемат някаква персонална отговорност за направеното от тях.

Резултатът е, че в момента училището готви учениците за тестове, а не ги образова. Готви ги да издържат някакво безсмислено „ниво“, в което част от въпросите са игра на тото, а не да прилагат знанията си в живота или професията. Впрочем то не дава и особено много знания, доколкото учителите все по-често са свеждани до аниматори, които трябва да забавляват и да правят фокуси, за да принудят някого да научи поне Питагоровата теорема. Учебниците са небалансирани и често пъти тежки, а познанията в тях са поднесени „на парче“, така че наистина е много трудно учениците да направят връзката какво означава това нещо, с какво е свързано и най-вече защо им е нужно то. И са такива, защото всички промени в програмите са с цел да се „натъпче“ материал, все едно по какъв начин и в кой клас, а не да се осмисли той. От натрупването на термини, често пъти ненужни, в учебниците по български език, децата не са в състояние да научат къде се слага пълен член и къде – запетая. Част от литературните термини спокойно могат да бъдат спестени за студентите филолози – не те са това, което ще събуди вкус към четенето. Същото в една или друга степен важи и за останалите предмети. На коренна промяна би трябвало да подлежи не само образованието, а самото отношение към него. И тя би трябвало да бъде подкрепена не само с декларации, а и с пари, въпреки че авторите на бюджета демонстрират категорично обратното мнение, орязвайки парите за образование.

Вместо да се дискутират тези теми, дори и образователният министър заяви вчера, че трябва да се адаптира системата, за да бъдат децата подготвени за новия формат на изпита. Не да научат нещо, а да си вземат изпита. Е, той така или иначе е знаел резултатите от PISA и е бързал да поднесе на публиката обвивката преди киселото бонбонче.

На практика резултатът от периодичните промени на изпитни формати и програми са само повече пари, наливани от родителите в частни уроци, защото при всички добри намерения, с които се реформира системата, това води само до повишен стрес – ще бъде ли прието детето в желаното училище. Цялата ни образователна система е сведена до изкачване от ниво на ниво, придобиване от сертификат на сертификат и от диплома на диплома.
И докато нейната философия е такава, всяка реформа е обречена. Нашата в момента е по-крива от наклонената кула в Пиза.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Образование
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата