IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

Как да преобразуваме обикновеното училище в модерно?

Архитект: Финландският модел дава съвсем различно пространство за учене

Как да преобразуваме обикновеното училище в модерно?

Половината от българските ученици нямат умения за аналитично и критическо мислене. Това видяхме като резултат след последното проучване на PISA.

"Днешното училище има особено важна роля за утре на държавата ни. В днешно време не се възнаграждава това, което знаеш, а се възнаграждават знанията, които може да приложиш в живота. При нас много бавно се движи цялата система при преобразуването на обикновеното училище в модерно такова. В последната година - година и половина има епидемия за възлагане на ремонти на училищни сгради и строителство на нови училищни сгради, т.нар. инженеринг", каза председателят на Съюза на архитектите в България арх. Петър Диков в студиото на "България сутрин".

По думите му това няма нищо общо със съвременната среда за учене.

"Училището не е просто сграда, то е пространство за придобиване на знания и умения. Ние се обърнахме отдавна към един от най-успешните модели на образование - финландският. Запознахме се с него и се опитваме да поведем и нещата в българското училище по модела на финландското образование. Модерното училище няма нищо общо с казармения тип сграда и за съжаление, все още правим и поддържаме един коридор и наредени стаи, а в стаята черно-бялата дъска и гама. А финландският модел дава съвсем различно пространство за учене", допълни арх. Диков в ефира на Bulgaria ON AIR.

Той поясни, че този модел дава възможност и за колективно учене.

"Модерният модел на училище и средата за учене дава възможност ученикът да се почувства свободен, да има интерес към това, което учи, както и да се чувства спокоен в среда, от която той не иска да избяга. За мен е непонятно, че в малките общини се случват нещата по-лесно и по-добре, отколкото в големите градове. Те по-добре си дават сметка за смисъла и значението на образованието. Големите градове като че ли имат по-важни други проблеми, не обръщат внимание на точно този елемент от образованието", коментира още председателят на САБ.

Арх. Петър Диков даде пример, че в Брацигово има техникум, където преди 20 години са учили 500 деца, а сега е пустееща сграда: "Но там има идея да се направи център за обучение на строителни кадри със специфични умения."

Гледайте целия разговор във видеото.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Образование
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата