Галя Стефанова е начален учител в столичното 138-мо училище "Проф. Васил Златарски". Тя има 16 години трудов стаж в образователната система, а днес е класен ръководител на 3 "В" клас.
Тя за първи път преподава в часа по "Човек и природа", използвайки ресурсите на платформата "Дигитална раница".
"Абсолютен помощник е в работата, защото като учител аз имам възможността да създам свой собствен урок. Урок, който е съобразен с нуждите на класа, с пропуските, с това на кое искам да наблегна", каза Стефанова.
Какво обаче представлява "Дигитална раница"? Светослав Насвади се занимава с програми и проекти към Министерството на образованието. Според него "Дигиталната раница" е обещаваща учебна платформа, която тепърва ще се развива и ще спомогне развитието на образователната ни система.
"Това е безплатна интерактивна платформа. В момента всеки един учител в България има възможност да работи с платформа, която има инструменти за създаване на дигитално образователно съдържание. По принцип този тип платформи са платени, в случая ние сме закупили лицензите за цялата образователна система и е безплатно", каза Насвади.
"Дигитална раница" е част от проект "Образование за утрешния ден" на стойност 103 милиона лева. Проектът стартира в края на 2019 година и ще приключи в края на тази година. Преди реализирането на дигиталната раница в образователната ни система, по проекта бяха изградени два дейта центрове, чиято цел е да създадат така наречената "облачна среда", където да се съхранява информацията от "Дигитална раница". На базата на това "облачно пространство" бяха създадени и образователни акаунти за участниците в образователната система - учители и ученици. Чрез тях те получават достъп до електронната система на Министерство на образованието и именно чрез тях преподаватели и ученици могат да използват ресурсите на дигиталната раница. Така Галя Стефанова има възможност да подготвя уроците за 3 "В" клас чрез образователната платформа и да черпи допълнителни идеи и учебни материали от нея. Началната учителка вярва, че дигиталните уроци са бъдещето в образованието и чрез тях учениците имат възможност да усвоят по-лесно учебния материал.
Директорът на 138-мо училище Иван Стоянов и неговите колеги също смятат, че въвеждането на онлайн образователно съдържание в учебния процес е важно.
Към този момент в "Дигиталната раница" има качени над 30 000 материала - тестове, видеа, 3D модели и други дигитални ресурси. За да се обогатява съдържанието на раницата обаче е необходим и активен принос от страна на учителите, които да качват уроци в платформата.
Учителите, които споделят своите уроци в "Дигиталната раница" за общо използване, имат възможност да получат заплащане на стойност 179 лв. за всеки одобрен от Министерството урок. Преподавателите в 138-мо училище не намират финансовото възнаграждение за основен мотив да създават уроци в платформата, но все пак считат че тези пари биха били допълнителен стимул за преподавателите.
За да бъде възможно широкото приложение на "Дигиталната раница" обаче, е нужно и училищата да бъдат оборудвани с необходимата техника. Въпрос на време е училищните преподаватели да свикнат с платформата и да започнат самостоятелно да създават съдържание в нея.
Вижте повече в репортажа на Димитър Минчев.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.