Изследване показва, че почти не се подготвят кадри за най-търсените професии в страната. В същото време има голяма тежест на специалности, които не се търсят на пазара на труда. Проучването представи Българска работодателска асоциация иновативни технологии, но е изготвено от Института за пазарна икономика.
"Трябва да има връзка между образование и реалност. Реалността е, че световната икономика е технологична. Тези умения ще бъдат необходими. ИТ индустрията в България е лидер в Югоизточна Европа, в същото време икономиката ни е на последно място по дигитализация в Европа. По същия начин имаме ученици, които печелят златни медали, в същото време сме функционално неграмотни и сме на последните места по дигитални умения", коментира Доброслав Димитров от Българската асоциация на софтуерните компании (БАСКОМ) в предаването "България сутрин".
Той е на мнение, че трябва да се прави разлика между функционалната грамотност и развитието на талант.
Децата трябва да имат повече свободно време
"Не може в живота да се оправиш, ако си функционално неграмотен по математика. Решението не е повече материал в училище, е повече време за затвърждаване на това, което е в този материал", подчерта Димитров пред Bulgaria ON AIR.
Той е на мнение, че децата трябва да имат повече свободно време, защото са твърде заети и претоварени.
"Не всяко семейство може да си позволи частни уроци. Образованието е стандартизирано като във фабрика. Това пречи, трябва ни доста по-творчески и разчупен подход. Проблемът е отсяването на информацията. Трябва да се учим на критично мислене", призова Димитров.
В западните университети стажът се признава за цял семестър
Той посочи, че в западните университети стажът е задължителен и протича в рамките на три-четири месеца в дадена фирма, а времето, прекарано там, се признава за успешно изкаран семестър.
"Има регламент, с който показват какви задачи извършават във фирмата", поясни Димитров.
По думите му не започнем ли да мислим в тази посока и караме ли по старата система, "губим времето на хората".
"Технологичната промяна е бърза. Трябва да сме готови за по-гъвкав подход към променящата се среда. С изкуствения интелект може да има индивидуално образование за всеки един ученик, а учителят да бъде ментор. Изкуственият интелект е шансът ни за първи път да имаме индивидуално образование", добави Димитров.
Гледайте целия разговор във видеото.