Въвеждането на нов иновативен предмет по родолюбие обмислят от министерството на образованието.
За това съобщи просветният министър проф. Галин Цоков по време на мащабен форум, на който бяха представени резултатите от националната програма на МОН "Неразказаните истории на българите". По нея се финансират български неделни училища в чужбина за проучвания на родови истории за значими личности и за приноса на достойни българи от миналото или съвремието. Тази година финансирането й е 550 хил. лв.
"Обмисляме с времето програмата да прерасне и в създаването на иновативен предмет по родолюбие и изследване на родовата памет в иновативните училища", коментира министърът. Идеята е първоначално новият предмет да се въведе като иновация, а след това евентуално да стане и учебен предмет във всички училища в страната. "Това трябва да е интегриран предмет между история, география, политически и социални науки, гражданско образование, чрез който не само да възпитаваме горди българи, а и да подготвяме младежите с повече компетентности", обясни проф. Цоков.
33 български неделни училища и 8 български лектората в чуждестранни университети са изготвили материали, които разказват за неизвестни факти от живота и творчеството на знакови български личности и събития в България и чужбина. На събитието бе представен 20-минутен филм - калейдоскоп, показващ всички създадени материали. Сред тях бяха кратки откъси от филма за внуците на великия композитор Панчо Владигеров - Екатерина, Александър и Константин, които днес владеят музикалната сцена във Виена, както и прожекция за световноизвестния художник проф. Стоимен Стоилов.
По националната програма са изготвени общо над 40 изследвания на ученици от неделни училища и лектори от чуждестранни университети в 18 държави, които проучват родови истории за знакови личности или събития от миналото. Те са изключително разнородни (филми, книги, презентации, доклади). Това са незнайни истории за българи от Молдова, Сърбия, Румъния, Кипър, Турция, Гърция, Украйна, Бразилия, Франция, Испания, Хърватия, Австрия, Нидерландия и др.
"Програмата е нов модел на обучение, който преминава от възпроизвеждане на знания към формиране на умения и компетентности чрез участие и преживяване. Тя дава и нов подход на възпитание в родолюбие, който залага на ученето чрез правене и изследване на продукти с историческа и културна ценност", уточни министър Цоков. "Това е смисълът на съвременното образование - децата да се чувстват мотивирани и полезни, че достигат до душите и сърцата на много хора. Това ги вдъхновява и ги кара да бъдат още по-успешни", каза още той.
През настоящата учебна година програмата отново се реализира, но вече с разширен обхват. Дава се възможност на българските училища и неделните институции зад граница да създават съвместни проекти. "Екипът ни ще остави идея за създаване на програма, насочена изцяло към българските училища, които да разкажат за неизвестното около великите българи в страната", добави проф. Цоков, цитиран от "Сега".