IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

ЦИК свалиха билборди на ПП-ДБ заради нарушение на Изборния кодекс

На тях бяха изобразени Борисов и Пеевски

ЦИК свалиха билборди на ПП-ДБ заради нарушение на Изборния кодекс

Снимка: БГНЕС

Централната избирателна комисия (ЦИК) нареди агитационни билборди на ПП-ДБ да бъдат премахнати. Решението е взето снощи след жалба от страна на ГЕРБ-СДС за нарушение на Изборния кодекс (ИК). На спорните плакати има снимки на бившия премиер Николай Денков, както и на Бойко Борисов и Делян Пеевски, а посланието гласи "Какъв искате да е вашият премиер?".

Решението, че те нарушават ИК е взето почти единодушно на заседание на ЦИК, като "против" е гласувал само Цветозар Томов, който е от квотата на ПП-ДБ.

В жалбата на ГЕРБ-СДС се твърди, че в гр.  София на бул. "България" и в гр. Пловдив на ул. "Сава Муткуров" са поставени агитационни материали, в които КП "Продължаваме Промяната - Демократична България" използват лика на председателя на ПП ГЕРБ и представляващ коалиция "ГЕРБ-СДС" Бойко Борисов без негово знание и съгласие, уронващо престижа и в нарушение на добрите нрави - деяние, представляващо нарушение на правилата на предизборната кампания.

Към жалбата е приложен снимков материал, от който е видно, че на билбордове е поставен материал с номера в бюлетините в изборите за членове на Европейския парламент и за народни представители на КП "ПП-ДБ". На същия материал е изписан въпрос "Какъв искате да бъде Вашият премиер" и са поставени снимки на Николай Денков Денков - кандидат за народен представител от КП "ПП-ДБ", Бойко Борисов - кандидат за народен представител от КП "ГЕРБ-СДС" и Делян Пеевски - кандидат за народен представител от ПП "ДПС" в изборите на 9 юни 2024 г.

"Използването на лицата на други кандидати, предложени от други партии и коалиции за същия вид избор в един и същ агитационен материал - билборд, представлява призив за гласуване в подкрепа на кандидата на партията или коалицията от чието име се разпространява агитационния материал, съответно за неподкрепа за другите кандидати. Освен, че с описаното използване на агитационни материали се накърняват добрите нрави по смисъла на чл. 480, ал. 2 във връзка с чл. 183, ал. 4 ИК, е налице и призив за неподкрепа на кандидат по смисъла на §1 т.17 ИК", пишат те.

Централната избирателна комисия е приела, че изложеното в жалбата съдържа достатъчно данни за извършено нарушение на чл. 183, ал. 4 ИК, според която се забранява използването на агитационни материали, които накърняват добрите нрави, честта и доброто име на други кандидати.

ЦИК установява нарушение по чл. 183, ал. 4 ИК, във вр. с § 1 т.17 ИК, извършено от Николай Денков Денков, кандидат за народен представител на КП "Продължаваме Промяната - Демократична България" в изборите за народни представители на 9 юни 2024 г., и възлага на областните управители на области с административни центрове гр.  София и гр. Пловдив незабавно да премахнат съответните материали на териториите на двете области, съобщиха на сайта на институцията.

Централната избирателна комисия също така оправомощава председателя си да състави акт за установеното нарушение на Денков.

Самото изпълнение, независимо дали е оригинална хрумка или не, е плод на творческо безсилие от гледна точка на ефективност, коментира в интервю пред БНР проф. Росен Стоянов за предизборен билборд, заради който ЦИК наложи санкция.

"Подобен род комуникация в практиката наричаме негативна или негативираща кампания. В това няма нищо лошо, особено в практиката на САЩ, но с едно условие – винаги, задължително някъде във видеозаписа или във визуализацията, на билборд или на принт, трябва да е описано, макар  с малки букви за сметка на кого, тоест, кой поема правните и етични последствия", каза проф. Стоянов, преподавател по политическа комуникация в частен университет.

И допълни:

"По-важното за мен в случая е, че с огромно учудване разбрах, че ЦИК е предприел действия по оценка на това визуализиране на политическа комуникация и то основавайки се само и единствено на правна аргументация. От тук нататък трябва да си зададем въпроса, дали ЦИК притежава експертизата да прави анализ и то комуникационен на тази визия и това послание?"

Според него в Европа такъв тип билборд, е проява на лош вкус - "да реализираш негативираща кампания".

"Ние добре знаем, че има още един билборд, който е още по-скандален, по-скоро е в политическата ирония и шаржа, но още нямаме жалбоподател, буквално някой още не се е разпознал", каза проф. Росен Стоянов.

И обясни каква е целта на билборда:

"Да мотивира дори и през насмешката своя твърд електорат и да демотивира онези, които са гравитиращи около твърдия електорат. Това е тип стереотипизиране, пропаганден тип техника, аз не бих я популяризирал, защото е неетично.

За проф. Стоянов е жалко, че някои политици използват в кампанията си "никога":

"Когато си отрекъл някого, няма как след 2 месеца да обърнеш палачинката, но това го видяхме преди 9 месеца и най-вероятно пак ще се случи. Не трябва да се горят мостове по този нелицеприятен начин."

И призна "не мога да разбера липсата на прагматизъм у хора, които се занимават с политика".

"Когато заявяваш себе си като идеологически опонент и с противоположно мнение, когато описваш опонента си като чудовище, няма как да се чудиш, че все по-малко хора ти имат доверие", предупреди той.

И прогнозира, че може идеята на билборда е "някой да изгори".

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Избори 2024
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата