Страната ни отново е в челните места по фатални произшествия с пътнически автомобили в ЕС с регистрирани 48 смъртни случая на един милион жители през 2018 г. А за 10 години загиналите по пътищата на ЕС са намалели с 37%.
"Последният доклад, с който излезе Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата", ясно се посочва, че за последните 10 години политиките в сферите на транспорта и управлението на пътната безопасност, които България е водила, общо взето са се провалили. Важно е какво ще си направим ние като изводи и какво ще направим оттук насетне", каза Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики за "Денят ON AIR".
Тя посочи, че има много посоки, в които трябва да се работи.
"Поведението на водачите, нормативните уредби, през начина, по който обучаваме водачите, и стигнем до това какво искаме ние като общество от онези, които поддържат пътищата. Факт е, че държавната институция призна, че има проблем и нещо сме сбъркали генерално", допълни Русинова пред Bulgaria ON AIR.
Тя коментира и клипа, в който при ограничение от 80 км/ч, мъж реши да се похвали с автомобила си, вдигайки 300 км/ч на Околовръстното в София.
"Над 300 км/ м за мен е недопустимо. Социално погрешно е хората да качват подобни клипчета, дали те са реални или не. Това отправя погрешни послания в обществото. Това е призив да бъдем безразсъдни. Дори го тълкувам като "правете си каквото искате", категорична е Русинова.
Експертът смята, че прокуратурата трябва да се намеси и да работи срещу граждани, които си позволяват подобно нещо.
"Ние много говорим за наказанията, но в българското общество се появи остро недоволство спрямо една от мерките, които приложиха МВР и Държавната агенция. Още в началото казах, че това трябва да е мярка, която да се подкрепи, за да се види доколко е ефективна. В момента, в който тези неща се случат по правилния начин, се появяват знайни и незнайни адвокати, знайни и незнайни граждани, които започват да обясняват как им нарушаваме правата. Ако има един български гражданин, на когото не му е разрешено да пътува и е върнат, защото има неплатена глоба, нека се свърже с мен", заяви гостът на Ганиела Ангелова.
Русинова подчерта, че българските граждани имат задължения.
"Наше задължение е да си заплащаме глобите, когато сме глобени. С последната мярка, която предприе държавата, събираемостта се вдигна рязко. Вместо да си оправяме магистралата, ние се чудим как да глобяваме хората. И това не е правилно, но не е правилно хората да казват: "Нарушавате ми правата, като ме глобявате", защото така излезе", добави експертът.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.