Все по-изобретателни стават интернет измамниците. Най-често измамниците пускат въдиците си чрез имейли.
Такъв е случаят на Мариета Пешева, която очаква пратка от Китай чрез „Български пощи“ преди седмица. За неин лош късмет, точно в същия момент получава имейл от фишинг измамници, който звучи съвсем достоверно.
„Получавам имейл от „Български пощи“, че пощальонът не ме е намерил и че с две думи има проблем с моя пратка и трябва да потвърдя, да натисна едно потвърждение, за да може да ме посети пощальон отново, а след потвърждението трябва да платя 4 лева. Получавам доста пратки от чужбина. Имаше и указание, че ще получа 3D парола за плащането на тези 4 лева. В момента, в който си въведох данните на картата, потвърдих ги и малко по-късно получих две съобщения с един код и с 3D парола, обаче с тази 3D парола аз трябваше да потвърдя плащане в размер на 620 лева, което вече ми светна червената лампа и естествено преустанових всякакви действия, не съм въвеждала нито кода, нито паролата. И го оставих така. Още не се бях прибрала вкъщи, получавам есемес от банката, че от сметката ми са изтеглени 572,62 лева. За да си въведа данните, се подведох по това, че имаше логото на „Български пощи“, разказва потърпевшата пред bTV.
От „Български пощи“ заявиха, че с името на компанията се злоупотребява от измамници. Изпращат се както мейли, така и есемеси.
„Български пощи“ по принцип не изпраща съобщения, в които събира лични данни, най-малкото данни за платежни инструменти – имам предвид за банкови карти. Често пъти сме наблюдавали измами от типа грешно упътена пратка или неполучена пратка, срещу която на нашите клиенти се изпращат есемеси или съобщения по имейл. Няма такъв вариант, съобщения за плащане по имейл не получават нашите клиенти“, предупреди Деян Дънешки, главен изпълнителен директор на „Български пощи“.
В случая на Мариета лоша шега ѝ изиграва фактът, че действително в деня, в който е чакала пратката, тя и семейството ѝ са извън София. Затова жената първоначално не поставя под съмнение имейла.
Това, което в крайна сметка я спасява, и измамниците не успяват да изтеглят сумата, е че получава есемес известяване от банката при всяко картово плащане.
„Обясних цялата ситуация каква е, блокираха ми картата незабавно и на следващия ден сумата ми беше възстановена от банката“, разказа жената.
Банкови експерти споделиха, че шансът парите да бъдат възстановени и транзакцията да се анулира при неправомерно теглене от картата зависи от бързата реакция на клиента. Затова решаващо е той да има есемес известяване на всяко теглене.
В случая с Мариета, тя се обажда на банката 7 минути след транзакцията и това се оказва достатъчно. Трансферът към сметката на измамниците е спрян, а на следващия ден сумата се връща в сметката ѝ.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.