Това е заключението на новата петорна автотехническа експертиза, която бе представена на днешното заседание на наказателната колегия на Великотърновския окръжен съд.
В новата експертиза се потвърждават изводите на приетата от съда физико-химична експертиза, че ябълковидният болт от кормилната уредба разполагал с 25 на сто носеща повърхност, която би могла да се разруши във всеки момент от пътуването.
Към този извод експертите добавят своята констатация, че разрушеният болт се отличавал от другия болт от кормилната уредба с некачествена изработка и фабрични дефекти. Освен това те установили 7-милиметрова вдлъбнатина в носещата щанга, което не било документирано в предишната експертиза.
Прилагайки стандартни методи и компютърна симулация на траекторията на движение, експертите са изчислили, че скоростта на автобуса е била 37 км/ч, преди да завие рязко надясно и да се насочи по склона към реката.
Според експертите анализът на следите от гумите на автобуса, оставени на местопроизшествието, показва, че при вземането на подобен завой е необходимо воланът да бъде завъртян със скорост над психофизичните качества на водача.
Това означава, че воланът би трябвало да бъде завъртян за по-малко от 1 секунда на 300 градуса, което съставлява 4/5 от пълния оборот, което е непосилно за възможностите на шофьора, се допълва в експертизата.
На тази основа експертите правят извода, че дори кормилната уредба да е била изправна, резкият завой на волана се дължи не на водача, а на други причини. Методиката на изчисленията при новата експертиза бе оспорена от защитата на родителите на загиналите деца с мотива, че част от използваните компютърни програми са взети от Интернет и не са лицензирани за приложение в съдебно експертната практика от съдебните институции.
Експертите обясниха, че при изчисленията са използвани програма "Експерт - К" и програма "МАТЛАБ" /матрична лаборатория/, които били прилагани в съдебната практика. От безплатен сайт в Интернет е ползвана програма PC Crash, съдържаща технически данни за автобусите тип "Йонкерс", уточни експертът доц. Красимир Карапетков.
Обсъждането на автотехническата експертиза продължава с въпроси на обвинението и защитата на двете страни и на следобедното заседание по делото за катастрофата в р. Лим.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.