В Национална компания "Железопътна инфраструктура" днес комисията за разглеждане, оценка и класиране на офертите ще отвори и оповести ценовите оферти на допуснатите участници за процедурата за ремонта и цялостната рехабилитация на Централна гара София.
Рехабилитацията на гаров комплекс Централна гара София се осъществява със съфинансиране от Европейския фонд за регионално развитие, чрез Оперативна програма "Транспорт" 2007-2013 г., отчитат от НКЖИ.
Първата сграда на гара София е построена през 1888 г. и за времето си е най-голямото съоръжение от подобен вид на Балканския полуостров. През 1964-1971 г. е изработен проект за нова гара и в периода 1972-1974 г. е построено сегашното приемно здание.
Оттогава обаче на гарата не е правен цялостен ремонт. След 36-годишната експлоатация, без саниране и основни ремонти, както и огромния пътнически поток, преминаващ ежедневно през приемното здание, отделните строителни елементи на сградата са силно амортизирани, отчитат експертите.
Дограмата е остаряла, от покрива прониква дъждовна вода, нарушена е хидроизолацията под коловозите и в тунела има течове по тавана и други, което води до значителни енергийни загуби. През последните години са правени само частични ремонти за отстраняване на неизправности или за изпълнение на някои съвременни изисквания, като например монтиране на ескалатори и асансьори за осигуряване на достъпна среда за лица с намалена подвижност, като същевременно са изградени комуникационен център и чакалня.
Основната цел на проекта е да се извърши рехабилитация на съществуващото приемно здание към жп гарата и прилежащите й терени, които се стопанисват и поддържат от ДП НКЖИ.
След рехабилитацията Централна гара София ще бъде напълно архитектурно обновена, отговаряща на изискванията за енергийна ефективност, чрез внедряване на възобновяем енергиен източник.
Предстои подмяна на дограмата - прозорци и врати, като сградата ще бъде пожарно обезопасена, инсталационно осигурена, с много по-добри комуникационни връзки, с възможност за осигуряване на приятен престой на територията на приемното здание с топли и удобни чакални.
До всички нива на гаровия комплекс ще се осигури достъп на хора с намалена подвижност.