Най-много излезли от употреба автомобили има в районите "Изгрев" - 600, "Красно село" - 491, и "Младост" - 398, сочат данни на Столичния инспекторат по искане на "24 часа".
Според общинската наредба за поддържане и опазване на чистотата районните кметове са длъжни да назначат комисия, в която влизат чиновници, инспектори и полицаи.
Комисията трябва да постави стикер за доброволно преместване на излезлите от употреба коли и да състави констативен протокол за техническото състояние на автомобила. В тези случаи собствениците имат 3 месеца срок.
Да преместят сами старите превозни средства. След това комисията прави проверка дали предписанието е изпълнено и чак тогава кметът на съответния район може да издаде заповед за принудително преместване.
Така от началото на годината общината е преместила на площадки за временно съхранение 25 коли. За цялата 2012 г. пък подобна мярка е приложена спрямо 79 бракми.
От всички 4542 излезли от употреба автомобила собствениците са преместили сами 3553. Други 99 са успели да минат през годишен технически преглед, с което вече не влизат в категорията на излезли от употреба.
Глобата за собствениците, които не спазят разпорежданията, е от 150 до 500 лв.
Според зам.-кмета по транспорта Любомир Христов проблемът с изоставените по улиците коли, които пречат на трафика, може да се разреши с въвеждането на електронно досие за всеки автомобил.
Така състоянието на всеки автомобил и данните за собственика му лесно могат да се проследят, а цялата процедура по предаването за рециклиране да се съкрати.
По 80 коли на ден се рециклират в базата в "Кремиковци"
Общината има сключени договори за събиране, временно съхранение и разкомплектоване на излезлите от употреба автомобили с фирмите "Екобулкар", "Автомобилно рециклиране" и "Автоекобул".
След като закарат колите на площадка за временно съхранение, те трябва да изчакат 14 дни, преди да рециклират автомобила. Ако собственикът се появи и поиска да си прибере колата, трябва да плати 40 лв. за репатрирането и по 2 лв. на ден за престой.
Между 200 и 400 лв. средно пък е сумата, която получават шофьорите, предали сами за рециклиране старите си коли. Парите зависят от марката, модела, двигателя и други показатели на автомобила.
Правят цимент и бетон от тях
Средно 98% от всеки автомобил, предаден за скрап, се преработва. Преди да отиде за рециклиране, возилото буквално се "разкоства" на части. Изтеглят се всички течности - масла и спирачна течност, махат се стъклата, двигателят, гумите, джантите, бронята и др. части.
Чак тогава колата отива за рециклиране, а при преработката специална машина отделя черните и цветните метали, както и неметалите.
Гумите например отиват за циментовите заводи, а стъклата се смилат на прах и от тях се прави бетон. В базата за разкомплектоване в район "Кремиковци" се рециклират средно по 80 коли дневно.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.