Спецзвеното “Антикорупция” проверява сигнал, че частна фирма е получила неограничен достъп до цялата информационна система на летище София, съобщиха от Върховната касационна прокуратура (ВКП).
Това станало през февруари, въпреки че по същото време се е провеждала процедура по даване на летището на концесия.
Сигналът е подаден от гражданин, но от прокуратурата отказаха да уточнят кой е той, пише "24 часа".Според информацията, пратена на разследващите, предишният собственик на търговското дружество е “настоящ началник на кабинета на министър”.
До момента проверката показала, че заповед за пълен достъп до информационната система действително е издадена и е действала. Тя обаче не била подписана лично от изпълнителния директор на “Летище София” ЕАД Павел Станчев, а от председателя на борда Веселин Пейков. По-късно той е сменен и е назначен за началник на отдел в летището.
Между аерогарата и дружеството липсва договор за достъп до информационната система, уточниха от прокуратурата. Затова разследващи ще изясняват причините, поради които фирмата е получила пълни администраторски права до масивите, както и какви са ползваните данни.
Заповедта на Пейков е издадена на 20 февруари 2017 г., само два дни след като служебното правителство сменя ръководството на летището и за шеф е назначен Пламен Станчев. Той е заемал същия пост от януари 2006 г. до 2010 г.
В официалното съобщение на прокуратурата не се споменава името на фирмата, получила достъп до данните. По-късно обаче стана ясно, че това е “Оувърсийз секюрити продакшън”. Тя е регистрирана на 20 октомври 2016 г. Неин първи собственик е Николай Крушков, който сега е началник на кабинета на служебния вътрешен министър Пламен Узунов. Крушков напуска фирмата през януари, когато отива на работа в МВР.
От Търговския регистър става ясно, че настоящият ѝ шеф е Иван Филипов Николов.
Освен прокурори от спецзвеното “Антикорупция” под ръководството на шефката му Румяна Арнаудова в проверката са включили и агенти от ДАНС.
Те обикновено се намесват, когато се проверява дали са засегнати интересите на националната сигурност.
На официалната страница на МВР е посочено, че Николай Крушков има 19 години професионален стаж в сектор “Национална сигурност” и 2 г. в областта на корпоративната сигурност. Последната му длъжност в МВР е шеф на дирекция “Координация и информационно-аналитична дейност” (КИАД). Заемал я е по времето на Цветлин Йовчев, който бе вътрешен министър в правителството на Пламен Орешарски. По-рано е бил зам.-директор на националната полиция.
Служебният министър на вътрешните работи в правителството на Марин Райков - Йордан Бакалов, отстранява и Крушков от КИАД и той преминава на работа в антитерористичния център в ДАНС. После напуска и влиза в частния бизнес.
Следващият служебен министър на вътрешните работи Пламен Узунов го кани за шеф на кабинета си.
Веселин Пейков, който е подписал заповедта за достъп на фирмата до информационната система, е бил шеф на аеропорта от юни 2011 до 28 юни 2013 г. Той подава оставка по времето на кабинета “Орешарски”. Неговото място е заето от Христо Щерионов. Пейков става шеф на дирекция, а по-късно оглавява борда на летището.
От Министерството на транспорта съобщиха, че след публикацията в сайта “Афера.бг”, свързана със заповедта, на 7 март министърът на транспорта Христо Алексиев е възложил проверка на звеното за вътрешен одит на ведомството. Окончателният доклад щял да бъде готов към края на седмицата.
Неофициално бе заявено, че министерството не е пращало сигнал до прокуратурата, защото нямало данни, които да изискват намесата ѝ. С фирмата нямало договор, нямало и плащане. Щели да ѝ се възлагат подготовката на задание за поръчка за софтуер. След публикацията и възложената от министъра проверка, фирмата “Оувърсийз секюрити продакшън” изобщо не е била допусната до IT информационната система на аерогара София.
Концесията на летище София бе спряна от служебното правителство на 5 април по предложение на министъра на транспорта Христо Алексиев. Една от причините бе, че за концесията на белградското летище “Тесла” имало 27 кандидати, а за софийското 3-4. Някои от кандидатите за столичния аеропорт са подали документи и за този в Белград. Едно от условията обаче е, че една и съща компания не може да е оператор и на летище, което отстои на по-малко от 450 км. Освен това в концесионния анализ данните са от 2014 г., а в последните години има ръст на приходите.
Четвъртият мотив е еднократното плащане от минимум 550 млн. лв., които щяха да са за погасяване на дълговете на БДЖ и за нови влакове.
Според транспортния министър Христо Алексиев било предвидено тези пари да се признаят като разход на концесионера, което ще увеличи драстично летищните такси.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.