IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

Метрото почти готово на "Красно село", "България"... Пускат го септември '19

Хората от "Овча купел" ще стигат до центъра за 12 минути

Снимка: БТА

Снимка: БТА

През септември следващата година ще са готови първите 5 станции с 5 км трасе на третата линия на метрото - от пазара на "Красно село", при булевардите "България" и "Гешов", при ВМА, при НДК и при Попа. Пътуването от "Красно село" до центъра ще отнема 7-8 минути.

След това - през декември догодина, ще бъдат пуснати и още 3 станции - при Орлов мост, до Малък градски театър "Зад канала" и на бул. "Вл. Вазов", която ще носи името "Хаджи Димитър". Тогава от станция "Хаджи Димитър" до центъра с подземните влакчета ще се стига за около 10 минути.

За януари 2020 г. е планирано пускането на последните 4 станции на линията - от "Красно село" до Околовръстния път при кварталите "Овча купел" и "Горна баня". Там ще има и малка жп гара за пътуващите с влака по линията София - Перник, за да може и те да ползват метрото. С него живеещите в "Овча купел" ще стигат до центъра за 12 минути.

Строителството на третия лъч на метрото е разделено на два етапа. Първият включва 8 км трасе, 8 станции и доставка на 20 метровлака. Той струва 398 млн. евро, като 321 млн. са осигурени от европейските фондове, а останалите средства са съфинансиране от общината.

Изграждането на втория участък, който е 4 км и е с 4 станции, струва 101 млн. евро. Средствата отново са от еврофондовете и местно съфинансиране.

"В момента тунелопробивната машина е на Орлов мост. Според графика тя трябва да излезе на станцията при Малък градски театър "Зад канала" през февруари и да освободи пероните за работа по вътрешните конструкции и довършителни дейности. По първите станции, през които мина къртицата - на пазара при "Красно село" и на бул. "България", вече сме започнали архитектурното оформление", разказа шефът на "Метрополитен" ЕАД проф. Стоян Братоев.

Той коментира пред "24 часа", че четири пъти се е налагало да бъдат сменяни резците на тунелопробивната машина в участъка при пазара на "Красно село". Причината е абразивен пясък, който увреждал режещите инструменти на къртицата.

"Пясъкът буквално изяждаше резците. Нормалната им подмяна е веднъж при влизане в станция, а на "Красно село" това се случи 4 пъти. Една подмяна отнема 5-6 дни. В един участък се наложи да използваме и тежководолази. Те влязоха в забойната камера на тунелопробивната машина. Трябваше да се подаде специален разтвор, чието налягане е по-голямо от това на почвата, за да няма слягане. Двама души изкараха специален курс, за да го направят. Геологията е много сложна. Сега в участъка от Орлов мост до Малък градски театър "Зад канала" отново къртицата ще мине под Перловската река", каза Братоев.

Всъщност изпълнението на първия етап от третата линия вече е почти 80%. Вторият етап е на 46%, а тунелопробивната машина е свършила 85% от работата си. По строителството на метрото работят около 800 души.

Любопитен детайл е, че двете най-дълбоки станции по линията ще са при Орлов мост и при НДК. Причината е, че там третата линия ще се размине с другите две. При Орлов мост тя минава под първата линия и дъното на станцията е на 28 м дълбочина, а перонът - на 26 м под земята. При НДК пък третата линия минава под втората и станцията е на 24 м дълбочина.

Най-напреднали са станциите на булевардите "България" и "Гешов" и до пазара на "Красно село". Там вече са положени релсите и контактните кабели. Монтират се ескалатори, работи се по настилките и стените на пероните. И четирите входа на подлеза на булевардите "България" и "Гешов" ще бъдат и за метростанцията.

И този път по някои от станциите ще има детайл в архитектурното им оформление, свързан с името и мястото. Така ще е на Орлов мост, а при Малък градски театър "Зад канала" тя ще носи името "Театрална" заради театрите наоколо. Станцията на бул. "България" ще е решена в цветовете на трикольора - бяло, зелено и червено, издаде проф. Братоев.

Там през декември ще се освободи локалното платно, което бе затворено заради строителството. Останалите стеснения по булевардите ще бъдат премахнати до лятото.

През март пък в метростанцията при "Красно село" ще започнат тестовете с влак. Специално за новата линия са купени 20 метровлака "Сименс", като половината вече са в София. Освен че са най-ново поколение, те имат опция за автоматично управление без машинист.

Третата линия ще се отличава от действащите две и с това, че ще има прозрачни врати на пероните. Те ще са високи 1,60 м и ще се отварят автоматично при пристигането на влака на станцията и ще се затварят, след като той тръгне. Поставят се, за да има по-голяма сигурност за пътниците.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
София
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата