IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

ТЕЦ -София пари не връща, клиентите не знаят за какво плащат

Столичани ще трябва да платят и двойните сметки

Снимка: Pixabay

Снимка: Pixabay

Абонатите на “Топлофикация София” няма да получат компенсации заради високите сметки за парно за ноември. Комисията за енергийно и водно регулиране започна проверка след публикациите за шокиращи фактури за отопление. Практиката досега обаче показва, че такива инспекции обикновено завършват без резултат за крайните потребители. Подобна проверка беше направена преди няколко месеца, след като хората получиха по едва 20 лева компенсация за по-евтиния газ от август миналата година. Резултатът от проверката беше - всичко е наред, сметките са изчислени правилно.

Клиентите няма да бъдат обезщетени дори след решението на ВАС, излязло преди седмица, с което бяха определени като незаконни цените на парното за второто тримесечие на 2017 г.

Тогава топлото поскъпна драстично средно с 25 на сто. Според юристи на практика решението няма да засегне пряко потребителите, защото всеки трябва да заведе дело с претенция, че е надплатил и следва да му се върне разликата. Но трябва много точно да се изчисли каква е сумата и за какъв период от време, доколкото решението на КЕВР се отнася до определяне на цените през второто тримесечие на 2017 г. Изобщо не е ясно дали съдът ще приеме доказателствата, че претендираната сума е в резултат на “незаконното увеличение” и е много вероятно делото да бъде загубено, допълниха юристите.

Сега абонати на “Топлофикация София” получиха с над 50 на сто по-високи сметки за ноември спрямо миналата година, въпреки по-ниската цена на топлинната енергия за този отоплителен сезон. Абонатите на най-голямото дружество плащат по 82,09 лв. за MWh, докато през миналия сезон са плащали по 95,64 лв. за MWh. Оправданието на “Топлофикация София” за високите фактури е увеличеното потребление с около 29%, което пък е резултат и на по-ниските температури спрямо миналата година. Според метеоролога Петър Янков обаче, месец ноември 2020 г. е бил с едва около 3 градуса по-студен спрямо 2019 г.

Има възможност абонатите на “Топлофикация София” да си получат надплатеното, ако се докаже, че сметките за ноември са завишени, обясни пред “Труд” заместник-председателят на Комисията по енергетика в НС Таско Ерменков. По думите му това може да стане с решение на съда или на компетентния орган - в случая Комисията за енергийно и водно регулиране. Но той призна, че не си спомня да има случай, освен заради намаляването на цената на газа, да е правено такова връщане. Ако се установи нередност, трябва да се приспадне надвзетото, независимо, че става въпрос за прогнозни сметки, допълни Таско Ерменков. Това може да стане с приспадане на сумите от бъдещите фактури, уточни той. От Върховната административна прокуратура настояха проверката на КЕВР да приключи в кратък срок.

Отдавна сме вдигнали ръце от темата “Топлофикация”, заяви пред “Труд” председателят на Асоциация “Активни потребители” Богомил Николов. За разлика от сметките за ток, при парното потребителят няма контрол. Целият процес минава през посредник - фирмата за топлинно счетоводство, която е монополизирала дейностите - от отчитането до смятането на топлинната енергия. Тя измерва по начин, който аз като потребител, не мога да проверя, допълни Николов. По думите му проблемът е основно при панелните блокове, строени преди 2001 година. При новите сгради, които имат вертикални щрангове, такъв проблем няма. За да спрат проблемите с “Топлофикация”, единият вариант е да се мине на вертикални щрангове, но няма съгласие за това, защото хората не искат да къртят стени.

Другият вариант е, сега когато изтича срокът на годност на голяма част от топломерите, те да бъдат заменени с уреди с дистанционен отчет. Един такъв уред обаче струва между 120-130 лева, докато на сегашните цената им е 30 лева. Затова нашето предложение беше държавата да поеме разликата в цената и така да улесни процеса по подмяна. Ако това се случи, абонатите ще следят дори през телефона реалното си потребление във всяка една минута. И ще се възстанови доверието на потребителите в “Топлофикация”, каза председателят на асоциацията. Сега клиентът не може да си сметне консумацията на топлинна енергия и това означава, че нещо не е наред, заключи Богомил Николов.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
София
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата