Новите тарифи за градския транспорт в София бяха приети окончателно от Столичния общински съвет вчера. От началото на следващата година обаче билетът от 1,60 лв. ще позволи на пътниците да сменят превозното средство в първите 30 минути, без да купуват нов.
Ако днес решим да се качим на метрото от станция "Сердика" до станция Европейски съюз и след това на автобус 94 до "Студентски град", ще трябва да купим 2 билета по 1,60 лв. От началото на 2023 година ще е необходим само 1 билет, защото сменяме превозните средства в рамките на 30 минути.
Ако прекачването се случи в рамките на един час, билетът ни ще струва 2,20 лв.
"След като тези 30 или 60 минути изтекат, вие може да продължите пътуването си и не сте нередовен пътник, напротив, редовен сте. Просто най-после се дава възможност на хората да се прикачват неограничено в този интервал от време", коментира общинският съветник от "Спаси София" Борис Бонев.
Промяна от 1 септември ще има в предплатените карти. Вече всички до 26 години ще плащат по 260 лв. на година, а редовната годишна карта от 365 лв. ще може да се плаща разсрочено на 3 части. В нея вече ще са включени и безплатно буферно паркиране и нощният транспорт, който се очаква да заработи отново от 1 октомври.
Остава възможността за купуване на месечна карта. Персоналната за цялата градска мрежа ще е пак 50 лв.
Сегашните билети от 1,60 лв., но без право на прекачване остават в сила, но такива ще се продават на касите и автоматите в метрото. От шофьора ще струва по-скъпо - 2 лв.
Картите за една линия и талончетата за 10 пътувания спират да важат от 2023 г. Няма да има и карти за 3 и 6 месеца.
По-евтини ще са картите за ученици и студенти. Вместо сегашните 21,50 лв. те ще плащат 20 лв. на месец. За година пък картата е 200 лв.
Пенсионерите ще плащат по 25 лв. за месечна карта, което е намаление с 1 лв. За хората над 68 г. обаче месечният абонамент от 8 става 10 лв.
Ще има и още една преференциална карта - за родител, който е в отпуск за отглеждане на дете. Ще може да се ползва както от майки, така и от бащи, които временно не работят, за да гледат децата си до 2 г. Тя ще струва 10 лв. на месец.
Въвежда се и “бял билет”. Той ще се предоставя безплатно в дни, когато въздухът в столицата е силно замърсен.
Промените бяха приети с гласовете на ГЕРБ-СДС и ВМРО-"Атака", както и на Борис Бонев от "Спаси София" и на отделни общински съветници от "Демократична България".
Други обаче видяха проблем. Според тях е възможно собственикът на фирмата, която управлява системата, да е подставено лице.
"Човекът се оказа гръцки гражданин - нищо лошо. С нашето разследване установихме, че той живее в един малък град до Солун. Там дори най-вероятно няма градски транспорт. Като му разгледахме профила, за нас той не попада в профила на едър бизнесмен. ЦГМ не управлява и няма контрол върху това нещо, тоест ако те не контролират тази система, този господин Орфанидис Георгиос Димитриос, управлява нашата тикет система", сподели общинският съветник Симеон Ставрев.
Затова от "Демократична България" настояват за независим одит. От ГЕРБ пък видяха необоснована атака от страна на ДБ.
Вижте повече в репортажа на Иван Кънчев по Bulgaria ON AIR
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.