Вдигането на туристическия данък в София трябва да става след диалог с бранша и в интерес на всички заинтересовани страни. Това пише в позиция на Българската асоциация на заведенията (БАЗ), изпратена до медиите.
БАЗ изказва пълната си подкрепа към писмото на Българската хотелска асоциация (БХА) относно вдигането на туристическия данък в София. Българска Хотелска Асоциация обединява хотелиери, които осъществяват около 30% от нощувките в страната и над 50% от отчетените приходи в бранша. В частност с близо 2000 хотелски стаи в 4* и 5* сегмент, в БХА са представени структуроопределящи данъкоплатци, брандове и двигатели на развитие на дестинация София и в частност на сектор хотелиерство в Столицата, пише в позицията.
На база на дългогодишният ни принос към икономиката на Столична община, изразяваща в дългосрочни инвестиции в сграден фонд и облагородяване на публични зони около нашите хотели, хиляди наети служители, огромни бюджети за промотиране на дестинацията, отправихме серия от предложение към общинската туристическа администрация в лицето на ОП Туризъм и ресорния зам. кмет, с цел подобряване на имиджа на столицата и привличане на повече туристи. За съжаление до момента всички тези предложения биват обсъждани на серия от безрезултатни срещи с много обещания и нулев резултат.
В тази връзка бихме желали публично да повдигнем следните въпроси към ангажираната администрация:
1. Защо ОП „Туризъм” отказва да осигури представителство на основните данъкоплатци в консултативния съвет към Общината? Въпреки направените заявки и обещания, представител на големите данъкоплатци от БХА не бе привлечен в консултативния съвет.
2. Защо ОП "Туризъм" се ангажира в серия от обществени обсъждания с представители на наемодатели на нерегистрирани апартаменти, таксиметрови компании и др., а бяга от това да се допитва до тези, които реално привличат туристи в град София и заплащат над 2 600 000 лв. само туристически данък годишно (без да се отчитат милионите допълнително внасяни в общината местен данък за самите сгради)?
3. Защо ОП "Туризъм" отказва да инициира проверки на нелегалното отдаване на апартаменти за туристически цели в столицата – според данните само в една от платформите – AIRBNB са регистрирани над 4500 апартамента, при регистрирани в СО под 1500? Ако включим и останалите платформи като Booking и др., говорим за над 6000 обекта, осъществяващи нелицензирана и необложена труистическа услуга.
4. Администрацията планира съществено увеличение на туристическия данък, заплащан от хотелите през 2025 г. Планираният ръст е 2,5 пъти над сегашния размер, като ръстът е най-голям като стойност при 4* и 5* обекти, които така или иначе са основните плащащи.
Хотелският бизнес в София многократно заяви, че е готов да заплати тази допълнителна данъчна тежест, само при условие на прозрачно разходване на средствата за позициониране на София като дестинация. В момента рекламата и позиционирането на столицата лежи изцяло на плещите на бизнеса, въпреки че ежегодно внасяме над 2 600 000 лв. затова към Столична община.
Рекламата на столицата липсва, като позициониране градът ни се представя съществено по-зле дори от Тирана и Скопие по отношение на привличане на събития и културен туризъм.
В серия от обществени обсъждания така и не успяхме да разберем функциите и приоритетите на ОП „Туризъм” /с над 23-мата назначени служители/. Разбрахме единствено, че тези служители са с прекалено ниски заплати и, за да работят ефективно, се налага да се инвестира в тях, чрез увеличение на тяхното възнаграждение.
Многократно искахме администрацията да излезе с ясен бюджет и график за работата на ОП „Туризъм”, така че да видим реален ефект за града от влагане на увеличения данък в реални рекламни дейности. Отговорите до момента варират от – „не може да се подготви бюджет“, през „нямаме административен капацитет да подготвим обществени поръчни“, през „хората ни са нископлатени“, до „ще видим“...
5. Защо при близо 3 пъти планирано увеличение на туристически данък, общината залага в бюджета да влязат не 8 млн. лв., а 6,5 млн. лв. От къде идва тази разлика? Планира ли общината по-ниска събираемост и повече сив сектор след вдигане размера на данъка?
6. Редно ли е ръководителят на направление туризъм на град, основан около минералните си извори преди 1800 г., да допуска ОП "Туризъм" да участва в обсъждане на туристически бранд на столицата под мотото "Честита баня“?
За да избегнем поредната форма на политическо говорене, предлагаме:
Столична община да излезе с ясна позиция относно увеличения туристически данък:
- Приходите от туристически данък в София, да се харчат за целите, предвидени в Закона – за изграждане на имиджа и позиционирането на дестинацията София.
- Администрацията да предложи средносрочен план и приоритети за развитие на туризма на столицата по направления /събитиен, културен, уикенд, медицински и др./ за следващите четири години.
- Столична община да изготви и предложи детайлен бюджет за позициониране на дестинацията за 2025 г. с разписани стойности, отговорници и срокове за изпълнение.
- Одобряването на предложения бюджет в Столичен Общински Съвет, да се случи след представянето му и коментар с основните осигуряващи тези средства – данъкоплатците на туристически данък.
- СОС и Консултативния съвет към Община София да се ангажират с последващ контрол върху изпълнението на вече одобрените бюджет и график.
- ОП "Туризъм" да инициира работна група, съвместно с НАП, така че да идентифицира нелегално работещите обекти и да предприеме необходимите стъпки за събиране на тази дупка в бюджета.
През последните 3 дни виждаме бързане от страна на ОС за прокарване на увеличения данък в рамките на 3 поредни дни: 12, 13 и 14.11.2024 г., без нито един отговор на указаните по-горе въпроси. В тази връзка, като бизнес и данъкоплатци, се обръщаме към всички представени политически партии в СОС с молба за отхвърляне на предвиденото увеличение на туристически данък, така че СО да подготви и предложи на следваща дата ясен бюджет как планира да развива София.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.