Изминалата 2013 г. премина под знака на бурни политически и социални сътресения. Правителството на ГЕРБ се оттегли, управлението бе поето от служебен кабинет, а след предсрочни избори бе сформирано правителството на Пламен Орешарски. Въпреки серията от протести на фона на разрастващото се социално напрежение, работата по пътните проекти през 2013 година продължи.
През втората половина на годината новият кабинет преряза лентите на някои от големите обекти, строителството на които започна при предходни правителства. Но освен това стартираха и няколко нови железопътни и магистрални проекти, по които ще се работи през следващия програмен период до 2020 година.
Някои политолози определиха скоростното разрязване на ленти от страна на кабинета "Орешарски" като чисто популистки ход, който цели "замазване на очите на гражданите". Други го нарекоха стечение на обстоятелствата - резултат от свършена работа от няколко правителства.
През 2013 г. бяха преразпределени средства от магистрални към железопътни трасета и бяха очертани нови приоритети в новата оперативна програма „Транспорт“ за периода 2014-2020 година, които дават преднина на железопътната инфраструктура.
Дунав мост 2
Лентата на Дунав мост 2 бе прерязана официално на 14 октомври след повече от век планове и работа по изграждането му. В целия процес са участвали и всички български правителства от 1992 година до днес.
Съоръжението е важно, защото е част от трансевропейския транспортен коридор номер 4, който е основен компонент на Трансевропейската транспортна мрежа.
Очаква се мостът да увеличи международния и регионалния трафик, както и търговията между Югоизточна и Централна Европа, а също и да подпомогне икономическото развитие на Северозападна България.
Дължината на целия Дунав мост 2 е 3598 м, а над реката - 1 791 метра. В основите на моста и инфраструктурата са сложени 30 млн. кг желязо. Мостът има две пътни ленти за движение на автомобили в двете посоки, една жп линия, пешеходен тротоар и велосипедна алея, едно аварийно платно.
Цената му е общо 225 млн. евро, като припомняме, че проектът беше оскъпен с 26-27 млн. евро при управлението на ГЕРБ. Малко след официалното откриване се наложи мостът да бъде ремонтиран, заради проблеми в настилката.
Автомагистрала "Тракия"
Изцяло завършената магистрала "Тракия" бе открита на 15 юли 2013 г. Лентата преряза Десислава Терзиева - регионалният министър в кабинета "Орешарски".
На самото откриване присъстваха главно министри и експерти от новото правителство, но по обекта се работи повече от 50 години и той отново е резултат от работата на няколко управления.
Неведнъж бившият премиер Бойко Борисов изтъкваше работата по магистралата като един от плюсовете на своето управление, а „залитането“ по пътните проекти от страна на правителството на ГЕРБ бе многократно критикувано от опозицията.
Дори се говореше, че се планира трасето да бъде открито на рождения ден на Борисов през юни, но тази идея не се осъществи след предсрочните избори и резките промени в политическия климат.
Всъщност и предишното правителство ряза ленти при откриването на завършени отсечки от магистралата, тъй като работата беше разделена на няколко лота: Оризово - Стара Загора, Стара Загора - Нова Загора, Нова Загора - Ямбол, Ямбол - Карнобат и Карнобат - Бургас.
Още за пътните проекти четете в Investor.bg