Университетите са автономни. Те си имат правила и регламенти, които трябва да бъдат абсолютно спазвани, каза пред БНР министърът на образованието проф. Анелия Клисарова във връзка с повторната окупация на Софийския университет.
Ректорът на Софийския университет, ръководството и Академическият съвет трябва да вземат решение и да разпоредят такива правила, така че окупация да не се случва повече, обясни тя.
"Университетът не е място за политика. Можем ли да заключим българското образование? Отговорът ми е 100% не. Никой не може да сложи вериги и окови на българското образование. Ролята на университета е да промени мисленето на тези млади хора, да изразяват становището си, да защитават мнението си, но с начини и средства, които не пречат на обществото и останалите им колеги и преподаватели", коментира министърът.Тя попита защо след като повече от месец Стратегията за развитие на висшето образование стои на страницата на министерството младите, „Ранобудните студенти“ или други студенти не изразят своето становище по нея.
Клисарова каза, че заради висок процент на заболеваемост в момента са затворени 272 училища, а заради влошената пътна обстановка 172 учебни заведения не работят:
Обсъжда се в момента дали да се удължи първият учебен срок, защото не се знае докога ще продължи извънредната ваканция. Но мисля, че и директорите, и учителите могат да се справят, така че да не изостанат децата в учебния процес и да успеят да наваксат пропуснатото, коментира тя.
Работи се по нов законопроект за училищното образование, съобщи проф. Клисарова и допълни, че той ще бъде сложен на страницата на МОН. Тя не се ангажира с конкретни срокове кога ще е готов проектът:
"Няколко са основните неща. Трябва да има възможност за развитие на младите хора, така че да избират къде да учат – в профилирано, в професионално образование или в класическа гимназия. До каква степен в професионалното образование ще се готови за висше образование. Да има един преход между средното и висше образование, така че младите хора да бъдат подготвени. Средното образование пък да им дава възможност за бърза реализиция на пазара на труда. В закона трябва да бъдат заложени такива моменти, които да отговорят на стратегията за намаляване на отпадналите ученици. Разписва се глава за мотивация на учителите, за тяхното кариерно развитие и за задържането им в учителската професия", изтъкна тя.
Министърът изрази надежда до лятото да започнат обществени дискусии по законопроекта.