Икономическият министър Драгомир Стойнев, който бе депутат от Хасково, е готов да стане гид на първата група туристи, която иска да разгледа бъдещия маршрут с чудесата на града.
Министърът участва в обществената дискусия „Хасково - нови възможности за регионален туризъм“, организирана като начало на четвъртата национална кампания за популяризиране на културно-историческото наследство на страната ни „Чудесата на България 2014“.
От компютър в залата Стойнев, колегата му – министърът на културата Петър Стоянович и ресорният за туризма зам.-министър Бранимир Ботев дадоха своя глас в националния електронен вот, който ще определи най-големите археологически открития и културно-исторически атракции за 2014 г.
„Всъщност ние не познаваме достатъчно с какви красоти и културно-исторически ценности разполага България“, подчерта Драгомир Стойнев.
По думите му туризмът се е превърнал в основен сектор за българската икономика и вече формира близо 14 на сто от БВП у нас. Министърът припомни, че МИЕ подготви нова стратегия за устойчиво развитие на българския туризъм до 2030 г., в която специално внимание е отделено на културно-историческия туризъм. Засега секторът има сезонен характер, но ние искаме да преодолеем това, като разширим допълнителните и специализираните форми и услуги в него, стана ясно от думите му.
Не само чуждестранни, но и български туристи трябва да опознаят чудесата на България. Последните няколко седмици около празниците показаха колко много българи отидоха на почивка зад граница и там харчиха ресурсите си. Нека направим така, че тези средства да се изразходват в България, призова Стойнев, цитиран от пресцентъра на МИЕ.
Трябва да направим необходимото българските граждани да използват възможностите за почивка у нас през летния сезон, с което да подкрепим родния туризъм, допълни министърът.
Зам.-министър Ботев призова местните власти към по-голяма активност, за да бъдат използвани оптимално средствата за реклама и развитие на туризма. От националния бюджет тези суми са увеличени няколко пъти за тази година и заедно със средствата по новите оперативни програми на ЕС „Региони в развитие“ и „Конкурентоспособност и иновации“ може да се кандидатства за един огромен ресурс.
Според Бранимир Ботев е изключително важно голямото богатство на културно-исторически паметници и други артефакти да бъде превърнато в туристически атракции. Тогава може да се окаже, че археологията на България е една от най-крупните финансово генериращи индустрии на страната. Бенефициенти по програмите могат да са общини, неправителственият сектор, религиозни общности и публично-частни партньорства, които обаче трябва да подготвят пълна документация, обобщи Ботев.
Изборът за начало на тазгодишната кампания не е случаен. Хасковският регион притежава над 500 културно-исторически паметника и 47 паметника на културата с национално значение, които могат да бъдат свързани в общ туристически маршрут с надслов „Чудесата на Хасково”.
На форума бяха представени част от тях - най-високата статуя на Богородица с младенеца, Узунджовската църква, Минералните бани, Александровската гробница, Музеят на тракийското изкуство, светилището Глухите камъни, крепостта Букелон, Светилището на нимфите край с. Каснаково, крепостите Лютица и Мезек, вила „Армира” и др., както и проекта „Еликсирът на боговете” за развитие на винения туризъм.