IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

Бреговият трафик се контролира от два центъра – Варна и Бургас

Така се нареждаме сред държавите в ЕС с най-модерни технологии

Бруговият център в Бургас. Снимка: Булфото

Бруговият център в Бургас. Снимка: Булфото

Новите системи за контрол на корабния трафик в Черно море чрез двата нови брегови центъра във Варна и Бургас вече следят движението на корабите в акваторията на страната и подпомагат безопастността на морския транспорт. Проектът е реализиран по ОП „Транспорт“ 2007 – 2013 г. и беше завършен през август тази година.

Практически в момента България завърши трета фаза в изграждането на системата за управление на корабния трафик. В началото веднага може да заявим, че в момента с завършване на проекта ние разполагаме с една от най-модерните и съвременни системи за управление на корабния трафик в територията на Европа. Тоест тука са внедрени последните достижения във вижданията за изграждане на такива системи, а така също и са използвани и най-новите IT технологии, обяви пред национална телевизия Bulgaria ON AIR Златко Кузманов, директор „Ръководство на корабния трафик – Черно море“.
 
„Двата брегови центъра са изградени по отделен договор като сграда, която е специално предназначение. Тоест за изграждане на брегови центрове. В Бургас е разположена в района на пристанище Бургас, а във Варна е разположена на входа на канал 1. Мястото, което е избрано, е различно от мястото на старата рейдова кула, както я наричаме. Като тука мястото е много специфично, независимо от проблемите по изграждането. То не е избрано случайно. Намираме се на една стикова област, тоест казваме област с повишен риск, където се осъществява движението на корабите към пристанище Варна- Изток, Варна- Запад и Варненско и Белославско езеро. В същото време имаме съсредоточено яхтено пристанище в езерата.

Практически това е точката, където е най-силно конфликтна и от тази гледна точка изборът на позицията за град Варна смятаме, че е изключително удачна, защото освен техническите средства за наблюдения, позволява съответно и визуално наблюдение. Визуалното наблюдение позволява оператора в много кратки срокове да добие представа за обстановката в един такъв критичен участък“, поясни Кузманов.

Финансирането на проекта излиза около 40 милиона лева с ДДС, съответно финансиране от Европейския фонд за регионално развитие и собствени средства. Бенефициент по проекта е държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“, което е в състава на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията.

А ето как работи новата система?

„Софтуерът, който е инсталиран на работните станции дава възможност на оператора да наблюдава в реално време измененията в обстановката на цялата акватория на варненското пристанище, както и да наблюдава данни от различните сензори, който са интегрирани в системата като: митологични станции, радарни станции, данни от системата за автоматично познаване, а също така има на разположение на оператора средства за дистанционно управление на радиопредавателите на ултракъси вълни, с които се осъществява основно връзката с корабите.

Радиопредавателите, с които боравят операторите от системата за управление на трафика са разположени в няколко подходящи точки по Черноморското крайбрежие на България и от това работно място може дистанционно да се борави със всеки един приемно-предавател, така че да се осъществявана връзка с кораб на различни места в акваторията. Софтуера, който интегрира всички сензори от системата е тип електронна карта за брегова навигация, тоест за бреговите служби. На мониторите може да се наблюдава състоянието на времето, посока и скорост на вятъра в различни точки от акваторията, там където са разположени митологичните точки от системата.

Също така може да се управляват дистанционните камери за видеонаблюдение и термовизионно наблюдение на акваторията, които също са разположени в определени позиции, където се получават стеснени от навигационна гледна точка участъци и където навигацията е особено критична. Системата дава възможност за радарно проследяване на цели, за захващане и проследяване на отметки с радар. Също така интеграцията позволява видеокамерите да проследяват захванатите цели по време на тяхното движение в акваторията.

Също има предвидена и реализирана в тази система 3-Д визуализация цялата акватория на пристанище Варна, така че на база данните от сензорите, данните от самите кораби, които постъпват в системата за автоматично опознаване – може да се проследява движението на кораба от най-различна виртуална позиция като например: от мостика на кораба, от различни точки по акваторията, за тази цел бе направено триизмерно моделиране на пристанището и на цялата акватория, което позволява в доста реалистичен визуален вид да се представят движенията на корабите в цялото пристанище“, коментира Милен Тодоров – Ръководител на отдел „Управление на трафика - Варна към Дирекция ръководство на корабния трафик Черно море.

С новата система България се включва в общата европейска система за безопасността на трафика и регулирането на корабоплаването. Така страната ни се се нарежда сред държавите в ЕС с най-модерни технологии, за гарантиране на безопасността и контрола на корабоплаването.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Страната
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата