Данъкът върху таксиметровия превоз на пътници във Варна беше напът да скара бранша с общинските съветници от постоянната комисия "Транспорт". Според първоначалния проект на местни парламентаристи ставката трябва да възлиза на 850 лв. годишно на автомобил, като законодателят е оставил диапазон между 300 и 1000 лв., пише Информационна агенция "Черно море".
Димчо Иванов, председател на независимия синдикат на таксиметровите шофьори "АВТО`94", обяви готовност за протести “до дупка” с колегите си, ако предложението за патентен данък надвиши 400 лв.
“В Бургас сумата е 900 лв. годишно и започваме протестни действия. Във Варна сме склонни да плащаме данък до 400 лв., но и той сериозно утежнява финансовото положение на шофьорите. Няма гаранция, че те могат да изкарат 12 000 лв. годишно. А и сезонът за бранша беше слаб, независимо от много туристи. Ако гласувате 850 лв. месечно, от Нова година Варна може да остане без таксита”, каза той и добави, че такъв налог няма нито в Европа, нито по света.
Иван Михайлов – управител на фирма таксиметров превозвач обяви 500 лв. за по-реалистичен и събираем данък. Според него само по-ниски суми ще извадят този бизнес от сивия сектор. Посочени бяха статистики, според които над 80% от превозите в този бранш са там.
В хода на обсъжданията стана ясно, че общинските съветници с данъка от 850 лв. предлагат (ако се окаже юридически законосъобразно) възможност на редуциране на дължимите годишни патенти в зависимост от екологичните параметри на таксиметровите коли, т.е. най-малко ще плащат електромобилите и хибридите, а след тях – тези с двигатели Евро 6 и/или Евро 5.
Все пак, посочено беше, че далеч по-малки градове са одобрили данъци в рамер на 500 и повече лева. В Добрич ставката е 590 лв., а в Русе – точно 500 лв.
В крайна сметка гласуването в постоянната комисия “Транспорт” беше да се предложат на обсъждане в ОбС – Варна,трите варианта за цени: 850 (+облекчения за еко-съобразност на автомобилите), 500 и 400 лв.
Крайното решение по казуса задължително трябва да бъде взето до 30 септември.
Автор: Борис Проданов