До края на 2018 година се очаква да стартират тръжните процедури за избор на изпълнител на строителството и за строителен надзор на автомагистралата "Русе - Велико Търново", обяви в дунавския град председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" инж. Дончо Атанасов.
Това стана по време на общественото обсъждане на доклада за Оценка на въздействието върху околната среда на инвестиционното предложение за автомагистралата.
По думите му обществените обсъждания са протекли при много засилен интерес от страна на населението на десетте общини, през които ще премине трасето. Най-голяма подкрепа от предложените три варианта получил комбинираният, а впечатленията били, че хората очакват с огромна надежда стартирането на проекта.
"Завършвайки по закон обществените обсъждания, очакваме положителна оценка от Висшия експертен екологичен съвет през януари 2018 години, след което започваме подготовка за обявяване на тръжни процедури", допълни инж. Атанасов, цитиран от БТА.
Според него най-бързо трябва да започнат дейностите в участъка от Русе до Бяла, който от цялото около 135-километрово трасе е с най-много пътни произшествия и смъртни случаи.
Атанасов определи строителството на автомагистралата като историческо събитие за региона, който ще се развие и ще стане привлекателен за бизнеса.
"С построяването на магистралата "Русе - Велико Търново", с приблизителна дължина 133 км, ще се даде нов живот на Северна България и ще се развие икономиката на региона", подчерта шефът на АПИ.
Общественото обсъждане в Русе бе последното от поредицата дискусии в населените места на доклада за ОВОС на инвестиционното предложение за автомагистралата.
Строителството ще бъде разделено на няколко лота, за да може да се работи едновременно на няколко участъка. Дончо Атанасов подчерта, че изграждането на автомагистралата е съобразено и с бъдещия нов мост над река Дунав край Русе и индустриалната зона на града, която е източно от моста. Председателят на УС на АПИ съобщи още, че където е възможно ще бъдат направени необходимите пътни връзки, за да може хората от различните населени места да имат бърз и удобен достъп до трасето на магистралата.
На срещата бяха представени разработените варианти на трасе - комбиниран, червен и син. Най-целесъобразен от екологична, техническа и икономическа гледна точка, според експертите, е комбинираният вариант. Той обобщава останалите проектни решения и в определени участъци е подобрена геометрията на пътя.
Ето какво представлява комбинирания вариант
Трасето пресича път II-21 Русе - Силистра и продължава в посока юг-югозапад, като преминава югоизточно в непосредствена близост до интермодалния железопътен терминал. Автомагистралата продължава в югозападна посока, след което пресича първо път II-23 Русе - Червена вода, а след това и път I-2 Русе - Варна.
Развитието на трасето следва в посока юг-югозапад, като минава над река Русенски Лом с голямо мостово съоръжение между селата Басарбово и Иваново. След това се насочва в южна посока и пресича път I-5 Русе - Бяла. Магистралата продължава в югозападна посока и минава между селата Екзарх Йосиф и Обретеник. Трасето пресича р. Янтра с голямо мостово съоръжение югоизточно от с. Белцов. След това се преминава между с. Ценово и с. Пиперково и следва пресичане с път II-54 Свищов - Бяла.
Предвиден е западен обход на с. Ценово, а след това трасето се развива в южна посока и следва пресичане с път I-3 Плевен – Бяла. Магистралата преминава южно от с. Пейчиново, а след това се насочва източно от с. Страхилово и пресича път III-407 Моравица - Царевец, а след това и път III-502 Полски Тръмбеш - Горна Липница и път III-504 Самоводене - Алексово. Пътят продължава в южна посока. Предвидено е пресичане на АМ „Русе – Велико Търново“ с проектното трасе на АМ "Хемус" при км 102+779.91 - в близост до с. Паскалевец, с. Стефан Стамболово, с. Никюп и с. Водолей. След това магистралата продължава право на юг и преминава между с. Ресен и Водолей. Предвидено е пресичане на път III-3031 Павликени - Самоводене, като трасето преминава западно от с. Хотница. Следва пресичане на път I-4 Коритна - Велико Търново, а след това и на река Янтра, като се преминава между селата Момин сбор и Леденик.
Релефът на терена след река Янтра до края на магистралата при път I-5 Русе - Маказа е планински с дълбоки дерета и високи върхове. Това налага изграждането на големи съоръжение - 4 тунела по лявото платно и 2 по дясното, както и 22 моста и виадукти, с обща дължина 14 853 м. Връзката на републиканските и част от общинските пътища ще се осъществява чрез 18 пътни възела. Достъпът до земеделските земи ще бъде осигурен с построяването на 12 селскостопански надлеза и 9 селскостопански подлеза.
Проектирани са 8 площадки за краткотраен отдих. Те са в близост до с. Басарбово, с. Красен, с. Тръстеник, гр. Бяла, с. Стефан Стамболово, до промишлената зона на гр. Дебелец, до промишлената зона на гр. Русе, преди с. Белцов, с. Ресен и с. Водолей.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.