По повод деня на Съединението, 6-ти септември, “Български държавни железници” ЕАД ще пуснат в редовна експлоатация първите доставени от Германия пътнически вагони. До момента в страната са доставени 40 вагона, като с четири от тях ще бъдат съставени композициите на ускорените бързи влакове № 3601 и № 3602 („Чайка експрес”).
- На 5-ти септември композицията на ускорен бърз влак № 3601 (София – Бургас) ще замине от Централна гара София в 15:55 ч., в състав от четири от новодоставените вагони, един вагон предназначен за трудноподвижни лица, както и един бар-вагон.
- На 6-ти септември композицията на ускорен бърз влак № 3602 (Бургас – София) ще замине от гара Бургас в 05:25 ч., в състав от четири от новодоставените вагони, един вагон предназначен за трудноподвижни лица, както и един бар-вагон.
Оборудването на вагоните е изключително модерно и съвременно. В настоящия момент такъв тип вагони пътуват в композициите на „Интерсити” влаковете в Германия.
Всеки вагон разполага с пет купета с по пет места и три сепарета – безкупейна част с дизайн, различен от съществуващия в наличния на „Български държавни железници” ЕАД вагонен парк. Тези условия създават допълнителен комфорт и дават възможност на клиентите да избират плацкартно място в купейната или безкупейната част на вагона, взависимост от своите предпочитания.
Санитарно-хигиенните възли във вагоните са с вакуумна система, затворен тип, което напълно отговаря на европейските изисквания.
Новите вагони са оборудвани с допълнителна вентилация – при температура над 28Сº вентилаторите осигуряват подаване на свеж въздух във вагона.
Входните врати на вагоните са с автоматична блокировка, която се задейства при скорост над 5 км/ч., както и с възможност за автоматичното им затваряне от превозната бригада непосредствено преди тръгването на влака.
Конструктивната скорост на вагоните е 200 км/ч, но поради сегашното състояние на железопътната инфраструктура в страната, на този етап тази скорост няма да може да бъде достигната. С подобряване параметрите на инфраструктурата, съответно ще се завиши и предвидената скорост на движение на влаковете.
Следващата композиция, чийто състав ще бъде изцяло от нови вагони ще бъде „Диана експрес”. Нейното пускане се предвижда да бъде в края на месец септември.
На 1-ви септември 2007 г. „Български държавни железници” ЕАД приеха от „Сименс” локомотив от серия ES64U2. Локомотивът е въведен в редовна експлоатация по железопътната мрежа на България в съответствие с клаузите на сключения между „Български държавни железници” ЕАД и „Сименс” АГ договор.
Локомотивът от серия ES64U2 е най-съвременната конструкция на универсален четириосен локомотив, която се произвежда от заводите на „Сименс”. Концепциониран е за обслужване както на високоскоростни пътнически влакове, така и на тежки товарни влакове. Машината е с асинхронни тягови двигатели и е пригодена за работа при двете най-разпространени в Европа системи на електрозахранване (15 кВ – 16 2/3 Хц и 25 кВ – 50 Хц).
Машината е с мощност от 6400 кВт (8704 к.с.) и развива максимална скорост 230 км/ч. Със своята внушителна мощност, локомотив ES64U2 превъзхожда повече от два пъти по този показател четириосните и шестосните електрически локомотиви от парка на „Български държавни железници” ЕАД.
Наред с безспорните високи технико-експлоатационни показатели, които притежава локомотив ES64U2 и постигнатото забележителното ниво по отношение на управление, поддръжка и ремонт, возилото се отличава и с атрактивен футуристичен екстериор постигнат чрез използването на стъклопласти при оформяне на външните челни стени на кабините. На проведеното през 2001 г. в Париж изложение на железопътна техника, локомотивът е удостоен с престижната награда „Брунел” за най-добър дизайн.
Кабините за управление на машиниста и разположението на базовите модули в машинното отделение на локомотива предлагат съвременен ергономичен интериор и функционалност. Постигнато е приятно и удобно оформяне на работната среда, гарантиращо много добра шумо и топлоизолация. Машинистът управлява локомотива от климатизирана кабина снабдена с допълнителни нагреватели в зоната под краката, нагреватели против изпотяване на стъклата, щори за стъклата, отопляеми външни огледала задействани от машиниста и прибиращи се автоматично при ускоряване. На разположение на локомотивния персонал е термокамера за съхраняване и подтопляне на храна и ободряващи напитки.
Управлението на локомотива се осъществява от пулт, разработен в съответствие с утвърдените европейски стандарти, с вграден модулен показващ уред, многофункционален дисплей, ключове и бутони, информационно табло със светлинни индикатори, контролери за управление на движението и спирането, спирачни манометри и апаратура за влакова диспечерска радиовръзка.
Чрез дисплея от модулния показващ уред машинистът получава информация за измерените стойностти на контролираните параметри, работните състояния на локомотива, диагностика, повреди. При възникване на повреда върху дисплея незабавно се появява пълна информация за нея и прецизни указания към машиниста за действията, които трябва да предприеме, с цел отстраняването й. Същевременно цялата тази информация се дублира чрез повтарящи се през 25 секунди гласови съобщения, които продължават докато машинистът не отреагира правилно за всяка конкретна ситуация. Това е пример за постигнато удивителено ниво на комуникация и взамодейсвие между човека и машината, което прави управлението и обслужването на локомотива лесно и приятно.
Цената на един нов локомотив от серия ES64U2 е около 5 млн. евро.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.