От днес влиза в сила тол таксуването за движение по 3115 км магистрали и първокласни пътища за тежкотоварните превози. След отлагане на новата система от 16 август миналата година, от 1 март всички тежкотоварни камиони над 3,5 тона и автобуси трябва да бъдат снабдени с един от трите варианта за отчитане - маршрутни карти, бордови устройства и GPS-тракери.
Заради липсата на готовност, превозвачите извоюваха от премиера Бойко Борисов гратисен период до 27-и март, в който трябва да се снабдят с предпочетеното от тях устройство. Дотогава могат да попълват маршрутни карти, които са по-подходящи за транзитните превози.
"Доставчикът на услуги ще предоставя на нулева ставка и като цена на устройство, и като обслужване, поддръжка, бордовите устройства. Гратисен период - 27-и март, в който всички тежкотоварни МПС-та плюс автобусите, трябва да бъдат оборудвани, било то с GPS-тракер или бордови устройства. Процесът е доброволен, към момента има около 36 хиляди налични бордови устройства. Дава възможност системата с маршрутни карти", посочи заместник-министърът на регионалното развитие Николай Нанков.
"Основната ни цел в зоните на граничните контролно-пропускателни пунктове на правоприлагането ще бъде информационна. Така че в зоните на ГКПП-тата ние ще съсредоточим основната част от нашия ресурс", обясни пред БНР Олег Асенос от УС на АПИ.
Tарифите и обхвата на тол системата бяха редуцирани по настояване на превозвачите. Ако до три месеца след 27-и март не се съберат очакваните постъпления в бюджета, ще се пристъпи към промяна нагоре на цените и обхванатите пътища добави Николай Нанков.
"Поехме ангажимент, на мъжка дума, три месеца след старта на тол системата от 27-и март, да видим все пак какви ще са нейните приходи. При сегашния обхват, при сегашната тарифа, с възможността да имаме индексация не само в посока нагоре многопластово, не е само по отношение на тарифа и на обхват. Това ще осветли и сектора, което пък е една от основаните добавени стойности.“