Специална система по граничните пунктове проверява за неплатени глоби към "Пътна полиция", а преминаването става след плащане на актовете и фишовете. Държавата не е успяла да събере над 100 млн. лева от нарушители на пътя.
"Има две мерки, които се случиха във времето. Те бяха отразени отделно и не се разбра, че вървят в пакет. На първо място е изменението в Закона за движение по пътищата, с което се премахва актът и директно се връчва фиш, с който наказанието, което ви е наложено влиза в сила. Но на дневен ред излезе въпросът как да се връчи това наказание, за да влезе в сила. Затова дойде второто предложение тази система по граничните пунктове, за която се предвижда, че вие ако имате някакво наказание, да ви бъде връчено", каза Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики в студиото на "България сутрин".
Тя не смята, че това е противоконституционно.
"Както имаме права по тази Конституция, така имаме и задължения. Наше задължение е, когато сме нарушили закона, да си платим. Ще има възможност за плащане на глобата веднага на гише, по банков път. А ако човекът няма възможност - няма да бъде върнат. Има вариант да премине границата по сухопътен метод или даде колата на някого, който няма глоби", допълни Русинова пред Bulgaria ON AIR.
Тя посочи, че има редица държави, които правят същото на границата.
"Това е възможност да проверим дали ще има превенция и ако това не доведе до по-малко жертви на пътя, най-после ще имаме доказателства, че трябва търсим другаде проблема, а именно в "Пътна инфраструктура", каза още Диана Русинова.
Емил Марков от Института по пътна безопасност коментира, че няма проблем глобите да се събират на ГКПП-та, само че до тях са достигнали десетки сигнали от граждани, които твърдят, че са си платили глобите към КАТ, но те не излизат в системата.
Има вероятност за разминаване между КАТ и НАП, допусна той.
Смятаме, че този подход е изключително грешен и няма да доведе до никаква превенция. Има 110 млн. лв, които не са събрани в последните години, и сега се опитваме да си съберем. Това е грешен подход, защото не може да се съберат по този начин. Големият проблем са транзитно преминаващите през България пътни превозни средства, които са с регистрация, различна от ЕС, тоест Турция. Едни от най-големите нарушители, които виждаме всяко лято в България, са тираджиите", добави Емил Марков.
Русинова потвърди, че има чужденци, които си позволяват безобразно поведение на пътя.
"Предложената мярка от МВР е абсолютно на мястото си, защото на границата тези хора ще можем да ги санкционираме. Имала съм случаи, в които дори в банката има грешно отразяване на данните, така че такива грешки се случват навсякъде и това не е причина да отричаме тази система", категорична е тя.
Според Емил Марков джигитите, т.нар. системни нарушители, не се третират и в сегашния закон.
"Да говорим, че този подход ще доведе до рязко намаляване на жертвите, е меко казано несериозен", подчерта той.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.