Корнелия Нинова спря като министър на икономиката и индустрията поскъпването на услугите на трите големи мобилни оператора, които заявиха увеличение на тарифите след Нова година. Браншът определи това като "непазарна намеса на държавата".
"Когато има дългосрочни отношения, може съответният доставчик да изпита затруднения и да задейства клаузата, за да избегне загуби и да фалира. Тези точки в договорите досега не са били използвани. Трите оператора са решили да ги активират. Големият въпрос, който трябва да се разследва, е дали има картел, а това се доказва най-трудно", заяви изпълнителният директор на Асоциация "Активни потребители" Богомил Николов в студиото на "България сутрин".
Той подчерта, че телекомите могат да обжалват пред съда решението на министъра на икономиката.
"В желанието си да използват натрупаната инфлация от 2020 г. операторите бързаха да активират клаузата точно преди празниците. Това от маркетингова гледна точка е голяма глупост. Щетата, която си нанесоха с предколедното сурвакане, е голяма", подчерта Николов пред Bulgaria ON AIR.
Според него няма механизми, с които потребителите да бъдат защитени, когато в договорите има такива клаузи. Но можем да си ги спестим, ако има по-голяма конкуренция.
"България е една от малкото страни в ЕС, в които няма виртуален мобилен оператор. По статут и регламент ние с вас можем да направим такъв, стига един от съществуващите оператори да ни даде достъп до мрежата си и да имаме разрешение от КРС. Това обаче не се случва. Никой от операторите не допуска конкуренция. Затова трябва да се промени законът. След като се създаде регламент, собствениците на мрежите да са длъжни да допускат всички търговци, така както е с електропреносната мрежа", заяви Богомил Николов.
При четвърти и пети мобилен оператор по-трудно ще се взимат съгласувани действия като увеличаването на тарифите.
"Конкуренцията винаги е най-доброто лекарство, това дава повече избор на потребителите. Практиката го доказва, особено в интернет", добави изпълнителният директор на Асоциация "Активни потребители".
Той коментира и правата на хората за връщането на коледни подаръци.
Николов отбеляза, че най-много оплаквания в Асоциацията постъпват седмицата след Коледа. А най-голям проблем у нас се оказва връщането на продукти и упражняване правото на рекламация.
"При онлайн покупки много потребители научават, че търговецът не си е публикувал адреса. Също така клиентите получават отказ за връщане заради нарушена опаковка. Това обаче не е вярно. Това право е дадено на потребителя, за да може да изпробва стоката. Затова, когато се купува от разстояние, клиентът има право да върне стоката в 14 дневен срок", припомни Николов.
И подчерта, че тя не трябва да бъде използвана, а само тествана, така както би се пробвала в магазин.
Друг проблем, с който се сблъскват потребителите е закъсняване на доставките. Често коледни подаръци се получават след празниците.
"Такива сигнали започнаха да пристигат при нас миналата година. Търговците и куриерските фирми нямат капацитет да поемат наплива. Ако поръчвате онлайн, правете го навреме, нямаме предвидена по закон глоба за забавена поръчка", уточни Николов.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.